Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Mercedes E-Klasse gaat voor 48 Volt

Geschreven door Jean-François Christiaens op 30-10-2017

Na zijn grote broer S-Klasse stapt ook de Mercedes E-Klasse nu over op een boordnetwerk van 48 Volt. Zijn Coupé- en Cabriolet-versies wijden een nieuwe, “geëlektrificeerde” viercilinder in.

De geleidelijke elektrische overstap van verbrandingsmotor komt in een stroomversnelling. Na de zescilinder van de S-Klasse onthult Mercedes nu een volledig nieuwe benzineviercilinder, die aanvankelijk bedoeld is voor de coupé- en de cabrioversie van de E-Klasse. Hij heet E 350 en haalt uit een 2.0-viercilinder een vermogen van bijna 300 pk (299 pk) en een koppel van 400 Nm. Hij werkt onder een spanning van 48 Volt, waardoor hij een alternator-starter kan gebruiken. Die heet EQ Boost en kan onder de 2.500 o/m een elektrisch duwtje in de rug geven van 10 kW en 150 Nm.

12 kW regeneratie

Tegelijk kan deze EQ Boost regeneratief remmen met een vermogen tot 12 kW om zo het elektrische circuit tijdens het vertragen bij te laden. Daardoor komt de gehomologeerde CO2-uitstoot van de E 350 Coupé uit op 149 g/km (154 g/km voor de cabriolet), tegenover 180 g/km voor de slechts 34 pk sterkere E 400 Coupé met zijn 3.0-V6 (en standaard vierwielaandrijving…). Toch moet de viercilinder op papier niet echt onderdoen qua prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden tegenover 5,3 seconden voor de V6. De topsnelheid is in beide gevallen elektronisch begrensd op 250 km/h.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten