Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes E-Klasse: alle details

Geschreven door David Leclercq op 11-01-2016

Na lang wachten heeft Mercedes eindelijk zijn nieuwe E-Klasse onthuld op het salon van Detroit.

Hij werd in het kader van het salon van Detroit onthuld en zal bij ons deze lente op de markt komen. De nieuwe Mercedes E-Klasse is een volledig nieuwe wagen die niet alleen technologie hoog in het vaandel draagt, maar ook een bijzonder design heeft dat een jonger publiek zal proberen aantrekken. Natuurlijk springt de gelijkenis met de C- en S-Klasse in het oog, met in het bijzonder de ronde vormen, maar ook  de dalende daklijn. Uiteraard wil Mercedes zijn cliënteel verjongen, maar het wil ook de verschillende modellen uit zijn gamma meer coherente stilistische codes geven.

Groter

De nieuwe E-Klasse meet 4,92 meter, ofwel 4 centimeter meer dan voorheen voor een wielbasis die ook 65 millimeter (tot 2,94 meter) langer werd. Het nieuwe model is daarentegen 2 millimeter smaller en 6 millimeter lager dan zijn voorganger. Mercedes legt ook de nadruk op de aerodynamische kenmerken van de nieuwe E en op de zeer gunstige Cx (luchtweerstandcoëfficiënt) van 0,23, een record in de categorie.

Nieuw platform en nieuwe aandrijfgehelen

Een van de troeven van de nieuwe E-Klasse is zijn nieuwe platform, dat hij deelt met de C- en S-Klassen waardoor hij een honderdtal kilo’s kwijt is. Om dit te verwezenlijken werden de voorvleugels, de motorkap en het kofferdeksel uit aluminium vervaardigd. De nieuwe E-Klasse zal de keuze bieden uit acht motoren, al zullen bij de lancering enkel twee viercilinders beschikbaar zijn. Het gaat om een drukgevoede tweeliter-benzinemotor met 180 pk (E 200) en de volledig nieuwe tweeliter-diesel van 192 pk (E 220 d). Deze OM654 zou betrouwbaarder moeten zijn dan de oude OM651 terwijl hij natuurlijk ook veel zuiniger zal zijn. We verwachten namelijk een CO2-uitstoot van slechts 102 g/km in het geval van de 220 d (ofwel 3,9 l/100 km).

Toekomstige aandrijfgehelen

Er komen natuurlijk nog andere aandrijfgehelen aan. We verwachten krachtiger versies van de viercilinder op benzine (tot 250 pk in de E250), maar ook een 3.0-V6 (E 400) en, tegen het einde van het jaar, de AMG E 63, waarvan de vier liter grote biturbo-V8 tot 580 pk zal leveren.  Het dieselgamma zal ook uitgebreid worden, met de E 200 d, waarvan de tweeliter-viercilinder hier 150 pk zal leveren of de 350 d, met een V6 die 258 pk en 620 Nm sterk is. Ten slotte verwachten we natuurlijk ook de oplaadbare hybride E 350 e, waarvan de viercilinder en de elektromotor een gecombineerd vermogen zullen leveren van 279 paarden voor een koppel van 600 Nm. Het aangekondigde rijbereik bedraagt 30 kilometer (49 g/km bij gecombineerd verbruik). Alle versies zullen gekoppeld worden aan de 9G-Tronic-automaat, terwijl bepaalde versies ook een vierwielaandrijving (4Matic) zullen krijgen. Voor andere versies zal ook nog een manuele versnellingsbak beschikbaar zijn.

Semiautonoom

De E-Klasse bespaart natuurlijk niet op veiligheidssystemen. Zo heeft hij standaard een  automatische noodremfunctie met voetgangerdetectie, een vermoeidheidsdetectie en een stabiliteitscontrole bij zijwind. Als optie biedt Mercedes ook het rijhulpsysteempack en ‘Drive Pilot’ voor. Dat is een automatische piloot die ervoor zorgt dat de veiligheidsafstand buiten de stad en op de autosnelweg tegenover voorliggers gerespecteerd wordt, maar die hen ook, en dat is een première, kan volgen aan eenzelfde snelheid tot 210 km/u. Remmen of versnellen wordt overbodig, zelfs in scherpe bochten. Het gaat dus om een semiautonoom systeem, waarmee Mercedes een kleine lengte voorligt op zijn concurrenten. Een andere autonome functie is bovendien de actieve remfunctie op kruispunten. Het systeem kan dus dwarsverkeer herkennen en remt automatisch wanneer de bestuurder niet reageert. En laten we de ‘car-to-x’ niet vergeten, waarmee gecommuniceerd kan worden tussen voertuigen en informatie over het verkeer en de rijomstandigheden uitgewisseld kan worden.

Luchtophanging

Wat het onderstel betreft, zouden Mercedes-klanten ook kunnen kiezen voor een regelbare pneumatische ophanging met vier modi: Comfort, Eco, Sport en Sport Plus. Het interieur is volledig nieuw. Het is ruimer en heeft ook een groot scherm van 12,3 duim voor de boordinterface. Onder de nieuwigheden vinden we een aanraakpaneel met lasergeleiding, maar ook een nieuwe stemherkenning. De middenconsole kan een draadloze oplaadset voor een telefoon herbergen en geeft verbindingen voor Apple Car Play en Google Android Auto weer.

Binnenkort de break

De E-Klasse zal binnen enkele maanden natuurlijk ook een breakafgeleide krijgen. Dat model zal echter niet onthuld worden voor de tweede helft van 2016. Een nieuwigheid daarentegen is dat de Mercedes naast de gewone versie zal bestaan als allewegenvariant met 4Matic-vierwielaandrijving en verhoogde ophanging à la Audi A6 Allroad.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten