Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes E63 AMG

Voor de vierde opeenvolgende generatie krijgt de Mercedes E-Klasse een dikke AMG-versie. Een traditie sinds 1987, die in de huidige context minder gepast lijkt.

Prijs
NB

De in 2006 onthulde 6.2 (en dus geen 6.3 zoals de naam suggereert) is de eerste motor die volledig door AMG is ontwikkeld en wordt geassembleerd. Na de zevenliter van de Corvette is dit de tweede grootste vrij ademende V8 op de markt. We kunnen zelfs stellen dat we hier met de beste in zijn soort te maken hebben. Zijn specifieke koppel (101,5 Nm/l) is nog opmerkelijker dan zijn specifiek vermogen (84,6 pk/l). Bij de overgang van de vorige E (514 pk) naar de nieuwe (525 pk) heeft de 63 AMG dus slechts 11 pk gewonnen... en niets aan koppel. In feite doet hij niets anders dan de krachtigste versie van de V8 overnemen die al werd ingewijd door de S-Klasse, de SL en de CL. Dat geldt trouwens ook voor de Speedshift MCTversnellingsbak met zeven versnellingen die vorige zomer werd geïntroduceerd in de grote coupé-cabrio. MCT staat voor Multi-Clutch Technology, wat betekent dat de automaat zijn koppelomvormer heeft ingeruild voor een meerschijvenkoppeling in een oliebad. Daarmee werd winst geboekt op het vlak van gewicht, verbruik en schakelsnelheid. De overvierkante V8 (de boring is groter dan de slag, namelijk 102,2 x 94,6 millimeter) met 525 pk, die is ontwikkeld op basis van knowhow uit de competitie, gaat door tot 7.000 o/m, waarbij hij een nerveus geroffel produceert, met zeven perfect door de versnellingsbak georchestreerde buldersalvo's. Terwijl hij erg beschaafd is wanneer je met een lichte voet rijdt, raakt de E 63 AMG volledig ontketend wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt, waarbij hij perfect controleerbaar blijft dankzij een ophanging die speciaal voor hem werd afgesteld. Je voelt meteen het snedige karakter van een echte sportieveling in het stuur, dat directer is en profiteert van een 56 millimeter grotere spoorbreedte en een specifieke, buisvormige stabilisatorstang vooraan. Alle vermogen wordt door de achterwielen verteerd met een constante rijhoogte. Daarmee kunnen snelle bochten worden gerond in de grootste sereniteit.

De Mercedes E 63 AMG kreeg relatief weinig extra vermogen ten opzichte van zijn voorganger, maar slaagt er dankzij zijn specifieke ophanging toch weer in om indrukwekkend voor de dag te komen. En dat terwijl hij ook nog eens zuiniger werd...

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker