Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes E63 AMG

Ondertussen al twintig jaar lang kun je een Porsche het vuur aan de schenen leggen met een 'taxi'. In zijn modernste livrei neemt de Mercedes E 63 AMG zelfs de 911 Turbo in het vizier.

Prijs
NB

Het recept voor een super-E-Klasse bestaat erin om een krachtige atmosferische V8 te combineren met een aangepaste ophanging. Op die manier wordt deze archetypische berline (of break) binnen het Mercedes-gamma een van de snelste auto's op onze planeet. Voor de vierde atmosferische AMGV8 in de E-Klasse verandert er relatief weinig onder de motorkap. In ieder geval niet genoeg om een nieuwe benaming te rechtvaardigen, zodat we ook nu weer spreken van een E 63 AMG (525 pk, 630 Nm, 22,6 seconden). Van de oude versie (514 pk) naar de nieuwe (525 pk) krijgt de E 63 AMG-krachtbron er dus slechts 11 pk bij en... niets qua koppel. In de praktijk erft de E gewoon de krachtigste versie van deze motor, net zoals de Speedshift MCT-versnellingsbak met zeven verhoudingen die debuteerde in de SL bij zijn facelift in 2008. MCT staat daarbij voor Multi-Clutch Technology, omdat deze automatische bak zijn hydraulische koppelomvormer inruilde voor een meerplatenkoppeling in een oliebad.

De aangename directheid van een echte sportieveling laat zich direct voelen in het directere stuur, dat hier ook profiteert van een met 56 millimeter verbreed spoor vooraan en een voor deze auto specifi eke buisvormige antirolstang. De as zelf wordt geleid door hertekende armen en achteraan wordt al dat geweld overgebracht op de grond zonder steigerneiging dankzij de automatische niveauregeling. De AMG Drive Unit houdt daarbij een oogje in het zeil zonder het rijden te sterk te hinderen, door tegelijkertijd het ESP (met drie standen: On, Sport, Off ) en de werking van de MCT-bak met zijn vier modi (dezelfde als voor de ophanging) te sturen. De C van Comfort staat hier dan wel voor Controlled Efficiency. Daar voegt zich ook nog de Race Start aan toe, een launch control van de MCT-bak die de mechaniek niet al te veel brutaliseert.

In deze E 63 AMG verrassen niet zozeer de motor en de versnellingsbak - een aandrijfgeheel dat we al kenden uit de S, SL en CL -, maar wel het uitzonderlijke onderstel, uitgedokterd in de AMG-ateliers in Affalterbach. Alleen al dat ophangingsgeheel maakt van deze nieuwe E 63 AMG veruit de meest efficiënte en comfortabele sportberline als het erom gaat het volledige vermogen van 525 pk en 630 Nm koppel aan te spreken, en hij is daarbij ook nog de plezierigste om te besturen. De Porsche-fans zijn gewaarschuwd...

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker