Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ (2022) - braaf en burgerlijk?

Geschreven door Benoît Lays op

De elektrische Mercedes EQE is er nu ook als sportieve 53 AMG. AutoGids doet de test.

Concept

In tegenstelling tot een zeker Amerikaans model waarmee hij concurreert, biedt de Mercedes-AMG EQE 53 een kwalitatief interieur met uitstekende stoelen die perfect zijn ontworpen om aangenaam te reizen. Evenals een onberispelijk afgewerkt dashboard, al kunnen bepaalde materialen hun plasticgehalte niet verbergen. De grote schermen die we eerder al in de EQS zagen, zijn standaard op de AMG-versie, maar het scherm waarop de voorpassagier diverse gegevens over de auto, maar ook zijn favoriete series kan bekijken via specifieke apps, blijft optioneel. Technisch gezien heeft de EQE 53 veel gemeen met de 43, maar zijn elektromotoren hebben recht op aangepaste wikkelingen en lamineringen, hogere energiestromen en een specifieke omvormer.

Hoewel de EQE by AMG de 328-voltbatterij van 90,6 kWh van de ‘gewone’ Mercedes EQE overneemt, moet de geclaimde actieradius van 444 tot 518 kilometer onvermijdelijk naar beneden toe worden bijgesteld als je de auto geregeld de sporen geeft. Ook zullen de specifieke Michelin Pilot Sport EV-banden sneller aan vervanging toe zijn. Voor het overige heeft de EQE 53 een geïntegreerde wisselstroomlader van 11 of (als optie) 22 kW. Voor snelle laadpalen op gelijkstroom bedraagt het maximumvermogen 170 kW. Ben je niet gehaast? Dan reduceert een Eco-oplaadmodus de oplaadsnelheid om de batterij te sparen.

Review 2022 Mercedes-AMG EQE 53 EV

Rijgedrag

Op een departementale weg in de Vogezen raast een wagen met een nauwelijks hoorbaar gebrul voorbij, met ondergetekende aan het stuur. Zonder de opvallende blauwe kleur zou de Mercedes-AMG EQE 53 bijna een brave, burgerlijke berline lijken. Maar dat is zonder de waard gerekend, in casu de magische knop onder de rechterspaak van het mooie, met leder en alcantara overtrokken stuurwiel. Door de Sport+-modus te kiezen uit de vijf beschikbare programma's voor vermogen, onderstel en stuurinrichting, beschikt de bestuurder over de volle 687 pk van het optionele AMG Dynamic Plus-pakket, terwijl het koppel een fenomenale 1.020 Nm bereikt.

Activeer je deze modus? Vergeet dan niet je passagiers even te waarschuwen. Wij hadden dat namelijk niet gedaan en bij de eerste volgasacceleratie werden ze met geweld in hun stoel gedrukt. De sprint van 0 tot 100 km/u wordt afgehaspeld in 3,3 seconden en eerlijk gezegd werden we nog niet vaak met zo’n kracht weggekatapulteerd, zelfs niet in een auto met verbrandingsmotor. En de Mercedes-AMG EQE 53 heeft nog meer verrassingen in petto.

Want bij het naderen van de eerste bochten bezorgt hij ons geen angstzweet, al vereist het rempedaal een stevige duw om optimaal te werken. Dankzij zijn enorme schijven – met een diameter van 415 millimeter en een dikte van 33 millimeter – en zijn remklauwen met zes zuigers geeft het systeem blijk van een uitzonderlijk uithoudingsvermogen, en als dat nog niet volstaat, zijn er als optie ook keramische remschijven leverbaar.

We rijgen de bochten enthousiast aan elkaar, goed geholpen door de vierwielaandrijving en de vierwielsturing van deze elektrische AMG. De ingenieurs in Affalterbach hebben eens te meer bewezen dat ze hun salaris waard zijn. Natuurlijk missen we het karikaturale geknetter van de verbrandingsmodellen, maar we zijn gerustgesteld dat je een zekere mate van plezier kunt beleven aan het stuur van de door AMG onder handen genomen Mercedes EQE, ook al moet je rekening houden met zijn gewicht van 2.525 kilo. 

Review 2022 Mercedes-AMG EQE 53 EV

Verdict

Zijn gewicht doet de Mercedes-AMG EQE 53 heel snel vergeten, maar de akoestische composities zijn veel te kunstmatig om liefhebbers van grote motoren tevreden te stellen. Fans van een dynamische rijstijl zullen dan weer in de wolken zijn met zijn acceleraties en bochtengedrag, die een zekere mate van rijplezier verzekeren, op voorwaarde weliswaar dat ze zich kunnen aanpassen aan het bijzondere rempedaalgevoel. En dat ze eerst een fikse cheque op tafel kunnen leggen. Maar in ruil daarvoor genieten ze dag na dag van een comfortabel en goed afgewerkt interieur.

Review 2022 Mercedes-AMG EQE 53 EV

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz EQE

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker