Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes GLC Coupé: dynamische stijl

Geschreven door David Leclercq op

Mercedes blijft zijn SUV-gamma uitbreiden, nu ook met coupéversies. Na de GLE is het de beurt aan de GLC om een dynamischer postuur aan te nemen, kwestie van de BMW X4 zeker geen vrij spel te geven.

Het concept

De BMW X6 die in 2008 gelanceerd werd, heeft duidelijk navolging gekregen. Niet alleen bij zijn directe concurrenten, maar ook in de lagere segmenten waar de zogenaamde SUV-coupé ook de norm aan het worden is. BMW was opnieuw de voortrekker met de lancering van de X4 – de coupéversie van de X3 – in 2014 en krijgt nu het gezelschap van Mercedes. Enerzijds met de GLE Coupé die het opneemt tegen de X6 en anderzijds met de GLC Coupé die mikt op de X4 met hetzelfde argument: een dynamische stijl.

  • Zeer persoonlijke stijl
  • Rijcomfort
  • Meer rijplezier dan GLC
  • Duur
  • Hoofdruimte en toegang achterin
  • Te hoge kofferdrempel

Wat er verandert

Vooral de stijl verandert. De GLC Coupé hergebruikt de technische basis van de GLC, dezelfde modulaire architectuur van de C- en E-Klasse. De GLC Coupé werd als concept voorgesteld op het salon van Sjanghai in 2015 en blijft trouw aan de eerste ontwerpschetsen. Dat betekent dat je duidelijk de stempel van de grotere GLE Coupé ziet, met een zeer steile kofferklep en een indrukwekkende, gespierde achterkant waarin alleen de vorm van de slanke lichtblokken voor enige finesse zorgt. Meet je hem op, dan blijkt de GLC Coupé acht centimeter langer de ‘klassieke’ GLC en vier centimeter lager, wat de coupé uiteraard sportievere allures geeft. Nog een detail: om zijn silhouet niet te doorbreken, laat deze SUV-coupé een ruitenwisser op de achterruit links liggen.  

Volgens Mercedes is die trouwens niet nodig, de stroomlijn en de luchtstroom volstaan om regenwater en vuil te verwijderen. De binnenruimte stemt overeen met een compacte SUV, al heeft het lage dak uiteraard consequenties. Resultaat: de hoofdruimte achterin is minder genereus, net als het volume van de kofferruimte. Door de afgevlakte kofferklep heeft die niet dezelfde ruimte als in de traditionele GLC.

De coupé biedt hierdoor 500 liter of 50 liter minder dan de vijfdeurs, maar gelukkig behoudt hij de intelligente neerklapbare achterbank in drie delen (40/20/40). De auto blijft dus praktisch, alleen verloopt het laden moeilijk door de zeer hoge en niet vlakke tildrempel en een bumper waar je gegarandeerd met je broek tegen wrijft. Binnenin neemt de coupé zoals verwacht de boordplank van het vijfdeursmodel over, maar met enkele sportievere accenten. Kies je voor het AMG Line-pakket dan krijg je bijvoorbeeld tweekleurige zetels bekleed met kunstleder en microvezel.

Hoe rijdt hij?

Wie geïnteresseerd is in een SUV-coupé, is dat ook in zijn dynamische kwaliteiten. En niet alleen visueel, want de verlaging van het dak vermindert ook het zwaartepunt. Om een goed figuur te slaan in dit (momenteel nog heel kleinschalige) segment, heeft Mercedes niet op een inspanning meer of minder gekeken, zeker wat het onderstel betreft. Dat beschikt standaard over Dynamic Select, met keuze uit vijf rijmodi (Eco, Comfort, Sport, Sport+ en Individual). Maar er is meer. In optie kan de klant kiezen voor een elektronisch geregelde schokdemping (Dynamic Body Control) of – een exclusiviteit op de markt – de pneumatische ophanging (Air Body Control) die het koetswerk nog 15 millimeter verlaagt in de Sport+-modus. Tot slot voorziet Mercedes in de GLC Coupé een directere stuurbekrachtiging: de overbrengingsverhouding wint een punt (15,1:1 in plaats van 16,1:1) in vergelijking met de GLC vijfdeurs.

Op de weg blijkt de GLC Coupé effectief snediger dan zijn tegenhanger met vijf deuren. Dat is vooral merkbaar in de besturing en de voortrein, die van snedigheid getuigt bij het insturen. Verwacht echter niet het weggedrag van een sportwagen. De GLC Coupé is dynamischer en wendbaarder, maar het gewicht is voelbaar. Koetswerkbewegingen blijven perfect onder controle, maar op de limiet twijfelt hij tussen ondersturen of neutraal blijven. Indrukwekkender is het comfort van deze SUV, vooral met de pneumatische ophanging, die op de optielijst staat en de indruk geeft dat je op een luchtkussen zit. Nog een aangename verrassing is de voorbeeldige geluiddemping, zelfs met de 2.2 dieselmotor van de oude generatie. De nieuwe tweeliter dieselmotor uit de E-Klasse is hier namelijk nog niet van de partij. Die volgt pas bij de toekomstige restyling.

Wat de krachtbronnen betreft, is de GLC beschikbaar met vier benzines en vier diesels. We konden alleen rijden met de 250d van 204 pk, een viercilinder die perfect past bij deze SUV door zijn kracht en hoge koppel (500 Nm) die bijdragen tot het rijplezier. Mercedes biedt bovendien een herlaadbare hybride, de 350e, die een benzinemotor, elektromotor en batterij combineert voor een totaalvermogen van 320 pk. Deze versie kan in volledig elektrische modus rijden over een afstand van maximaal 34 kilometer. Voor de meeste eigenaars zal dit volstaan om de auto dagelijks te kunnen gebruiken. In tegenstelling tot de GLC met vijf deuren heeft de GLC Coupé geen recht op de basismotor van de 200 CDI.

Prijs/uitrusting

Het is de gewoonte dat coupéversies hun stijl doorrekenen in hogere prijzen. Die van de GLC Coupé zijn nog niet bekend, maar reken op ongeveer 3.630 euro extra om een coupéversie te kopen. De basisprijs schommelt met andere woorden rond 51.000 euro.

De concurrenten

Talrijk zijn de concurrenten zeker niet. Integendeel, want in deze categorie vind je alleen de BMW X4, die trouwens iets goedkoper is (48.150 euro). De stijlvolle outsider Lexus NX kan ook als een rivaal gezien worden, maar is een pak goedkoper en alleen beschikbaar met benzinemotor of als hybride (vanaf 41.990 euro).

Ons verdict

Net als zijn enige rivaal die momenteel op de markt is, de BMW X4, probeert de GLC Coupé vooral te verleiden met zijn stijl en dynamische weggedrag. Hij slaagt zeker in dat opzet, want hij is direct herkenbaar en rijdt zeer doeltreffend, vooral wanneer je hem uitrust met enkele opties voor het onderstel. Natuurlijk heeft die exclusiviteit een keerzijde: het interieur is iets minder functioneel en de prijzen liggen hoger. Maar dat is wellicht geen verrassing voor de klanten …

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLC

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars