Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / GimsSwiss - Mercedes-AMG GT 4-deurs neemt Porsche Panamera in het vizier

Geschreven door David Leclercq op 06-03-2018

Mercedes-AMG heeft het al een tijdje geleden beloofd: het wil zich kunnen meten met Porsche. Eerst was er de GT, de gedoodverfde rivaal voor de 911, maar nu is er ook de GT 4-deurs, die duidelijk de Panamera in het vizier neemt.

De GT-familie van Mercedes-AMG groeit en krijgt er een vierdeursberline bij. De bedoeling is om een echte gezinswagen aan te kunnen bieden, ongetwijfeld in afwachting van een SUV –misschien gebaseerd op het chassis van de toekomstige GLE? De 4-deurs GT vormt een slimme kruising tussen de GT Coupé en de jongste Mercedes CLS. Hij zal niet enkel de rivaliteit vergroten met de Porsche Panamera, maar ook met de nakende S- en RS-versies van de nieuwe Audi A7 Sportback. In het interieur kunnen op de achterbank 2 of 3 mensen zitten naargelang van de configuratie terwijl het koffervolume oploopt tot maximaal 1.324 liter.

639 pk

Zoals verwacht kiest ook de GT 4-deurs – wat een vreemde naam, we hadden toch iets fantasierijker verwacht – voor de 4.0-V8 biturbo van AMG. Hier duikt hij echter op in een nieuwe versie, die krachtiger is dan alle vorige varianten, met 639 pk en een koppel van… 900 Nm. Nu ja, dat slaat op de S-versie, want de instapvariant houdt het bij 585 pk en 900 Nm. Dat volstaat al ruimschoots, want voor deze basisversie worden al knappe prestaties beloofd: 3,4 seconden voor de 0 naar 100 km/h en een top van 310 km/h, en voor de S zelfs 3,2 seconden en 315 km/h. AMG heeft een systeem ingeplant dat een deel van de cilinders uitschakelt tussen 1.000 en 3.250 o/m. Als de omstandigheden het toelaten, worden cilinders 1, 2, 3, 5 en 8 uitgeschakeld om het verbruik te drukken.

Ook hybride en AMG 53

Naast deze twee V8-versies van 585 pk en 639 pk biedt Mercedes nog een zescilinder aan in zijn GT 4-deurs. De AMG 53 erft namelijk de drieliter van de CLS in combinatie met het bijhorende hybride systeem onder een spanning van 48 Volt, dat kortstondig een boost van 22 pk en 250 Nm kan geven. Het totaalvermogen van dit model ligt op 435 pk, met een 0 naar 100 km/h in 4,5 seconden en een topsnelheid van 285 km/h. Het NEDC-normverbruik voor deze versie ligt op 9,1 l/100 km, wat een volle 2 liter minder is dan dat van de AMG GT 4-deurs 63 4Matic+ (11,2 l/100 km). Alle motoren zijn gekoppeld aan de AMG Speedshift MCT-9G, een automaat met 9 verhoudingen waarvan de koppelomvormer is vervangen door een meerschijvenkoppeling, die directer werkt. En om het hoofdstuk ‘overbrenging’ af te sluiten: de aandrijving op de 4 wielen gebeurt via een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling, wat betekent dat ze onder voorspanning staat en dus permanent de 4 wielen aandrijft.

Drift-modus

Net zoals in de jongste AMG E-Klasses gebruikt de constructeur ook voor de GT 4-deurs een systeem waarbij de voorwielen van de vierwielaandrijving kunnen worden losgekoppeld. Dat betekent dat je je kan verliezen in eindeloze driftsessies zonder dat de transmissie daar al te veel onder moet lijden. Het geheel wordt vervolledigd met een sperdifferentieel tussen de achterwielen. Dat is standaard op de S en een optie op de 63 en de 53. Tot slot krijgt het chassis nog standaard vierwielsturing, ongeacht de motorversie.

Actieve stroomlijn

Uiteraard is elke versie uiterlijk te onderscheiden van de andere, waarbij de meest discrete de 53 4Matic is, met minder suggestieve uitlaatpijpen en een kleinere diffuser achteraan. Alle varianten gebruiken een actieve stroomlijn om de luchtweerstand te verkleinen en de neerwaartse druk te vergroten. Mercedes-AMG gebruikt daarvoor kleppen in het radiatorrooster en een gemotoriseerde kofferspoiler. Als optie is er nog het AeroDynamics-pack, dat het gebruikspalet nog verbreedt dankzij nieuwe vleugeltjes op de neus, een meer performante diffuser en een manueel verstelbare achterspoiler.

6 rijprogramma’s

De AMG GT 4-deurs biedt 6 rijprogramma’s (Slippery, Comfort, Sport, SportPlus, Race en Individual), die zelf onder controle staan van het AMG Dynamics (Basic, Advanced, Pro en Master). Uiteraard kunnen de ijking van de dempers en de uitlaatklank nog apart worden ingesteld, zoals in de GT Coupé. Tot slot biedt de berline nog het AMG Track Pace, een digitaal hulpmiddel waarmee telemetriegegevens kunnen worden verzameld en gebruikt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten