Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes S 500 L Plug-in Hybrid

De S 500 Plug-in Hybrid is niet alleen de eerste hybride Mercedes die kan worden opgeladen via het stopcontact, maar ook de speerpunt van een heel gamma zo goed als klare plug-inhybrides.

Prijs
NB

De S 500 Plug-in Hybrid mikt op de kopers van de topversies en is daarom alleen in de lange versie verkrijgbaar. En wat opmerkelijk is: hij kost precies evenveel als de S 500 L. Mercedes belooft de prestaties van een achtcilinder, die hier echter plaats moest ruimen voor een kleiner exemplaar: in de S 500 Plug-in Hybrid zit de drieliter-V6-biturbomotor uit de S 400 4Matic, die in zijn eentje goed is voor 333 pk en een maximumkoppel van 480 Nm vanaf 1.600 toeren per minuut. Gekoppeld aan de 115 pk en 340 Nm sterke elektromotor levert dat een totaalvermogen op van 442 pk, terwijl het maximumkoppel elektronisch gelimiteerd werd tot 650 Nm, wat dicht in de buurt komt van de klassieke S 500 (700 Nm). De elektromotor, die wordt gevoed via een op de achteras gemonteerde lithium-ionbatterij met een vermogen van 8,7 kWh, is geïntegreerd in een aangepaste zeventrapsautomaat.

Het indrukwekkende aan deze prestigeberline is dat je om minder te verbruiken geen enkele toegeving hoeft te doen wat het comfort betreft. De auto maakt je op een niet al te opdringerige manier duidelijk hoe je het best rijdt, en met snufjes als de standaard gemonteerde en op afstand programmeerbare airco worden efficiënt energiebeheer en comfort met elkaar gerijmd. Alleen moet wie met de auto met vakantie gaat, er rekening mee houden dat de batterij en de stroomomvormer 115 liter van de kofferruimte opeisen.

Mercedes heeft het klaargespeeld om een ingewikkeld functionerende auto bijzonder gebruiksvriendelijk te maken. Dankzij verschillende sturingssystemen slagen de Duitsers in hun opzet: de prestaties van een achtcilinder rijmen met het verbruik van een viercilinder en een nuluitstoot in de stad. Het enige wat je daarvoor als bestuurder moet doen, is de juiste rijmodus kiezen. En binnen afzienbare tijd hoef je de S 500 Plug-in Hybrid niet eens meer aan het stopcontact op te laden: Mercedes belooft nog binnen de levenscyclus van dit model een inductie-oplaadsysteem.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker