Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes S 63 AMG

Het klinkt haast te mooi om waar te zijn, maar de nieuwe Mercedes S 63 AMG is liefst 25 procent zuiniger en toch krachtiger dan zijn voorganger. En zijn heerlijke V8-brul is bewaard gebleven...

Prijs
NB

Hoewel de gemiddelde AMG-klant er waarschijnlijk geen moer om geeft, is Mercedes' performancedochterbedrijf vastberaden om de CO2-uitstoot van zijn pk-monsters ingrijpend te reduceren. Daarom moet de nauwelijks vier jaar oude 6.2-V8 nu al baan ruimen voor een nagelnieuwe, hypermoderne 5.5-V8 met dubbele drukvoeding. De vooruitgang mag gerust indrukwekkend worden genoemd: de V8 levert 544 pk, wat slechts 19 pk meer is dan de 6.2, maar het koppel gaat er met liefst 170 Nm op vooruit, van 630 naar een verbluffende 800 Nm, bovendien beschikbaar van een erg lage 2.000 o/m tot 4.500 o/m. Toch schuift hij een normverbruik van slechts 10,5 l/100 km (CO2-uitstoot van 244 g/km) naar voren.

Na een testrit van een kilometer of tachtig over helaas erg drukke wegen kunnen we u meedelen dat de nieuwe S 63 AMG zijn voorganger qua prestatiebeleving naar de achtergrond verdringt. De veel vollere koppelkromme van de biturbomotor maakt dat je bij middelhoge toerentallen veel sneller vooruitgaat dan met de oude atmosferische V8, die pas bij hoge omwentelingssnelheden het beste van zichzelf geeft. De MCT-versnellingsbak - een zeventrapsautomaat waarvan de koppelomvormer is vervangen door een natte meerschijvenkoppeling - die we al kennen van de SL 63 AMG en E 63 AMG, onderbreekt dit orkest bij elk schakelmanoeuvre, wat gepaard gaat met een kortstondig spervuur aan plofjes in de uitlaat.

De nieuwe S 63 AMG met biturbo-V8 is op alle vlakken een verbetering ten opzichte van zijn atmosferische voorganger: hij is krachtiger, heeft een verbeterde veiligheidsuitrusting en is nog altijd even comfortabel, terwijl de typische V8-sound behouden bleef. Dat hij desondanks 25 procent zuiniger werd, is vooral leuk voor autogekken. De gemiddelde AMG-klant zal het hoogstwaarschijnlijk worst wezen: wie ligt wakker van het verbruik als hij of zij zonder dralen 160.000 euro voor een auto neertelt?

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars