Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Audi A8 3.0 TDI, BMW 730d & Mercedes S 320 CDI : Verantwoorde verwennerij

Geschreven door Tony Verhelle op

Het is crisis, ook in het hoogste berlinesegment, waar CEO's energieverslindende acht- of twaalfcilinders nog moeilijk kunnen verantwoorden voor hun representatielimousines. Gelukkig hebben de topklasseberlines ook veel in huis met een instapdiesel.

Natuurlijk is er nog geld bij grote of twaalfcilinder op benzine. Ziet u echter (en kleine) firma’s, dat zien we aan de bezoldigingen die CEO’s en topmanagers uitbetaald krijgen, ondanks de heisa errond in de media. Laat ons zeggen dat het spel nu alleen subtieler gespeeld wordt en dat geldt ook voor de auto’s waarin deze “executives” (zelf of met chauffeur) rondrijden. U moet er eens op letten: ziet u een bedrijfslimousine waarvan de typebenaming is weggelaten, dan gaat het steevast om een achtwel een typebenaming, dan is die haast onveranderlijk TDI, d, CDI of iets gelijkaardigs. Want dan wordt het vervoermiddel onderdeel van de communicatie naar het personeel of naar de klanten: «Wij spannen de broeksriem ook aan.» Gelukkig voor deze bedrijfsleiders is kiezen voor zo’n diesel allang geen straf meer...

De afgelopen decennia is de evolutie van de dieselmotor enorm geweest. Om maar een voorbeeld te geven: dertig jaar terug werd de eerste diesel in de Volkswagen Golf, een 1.5 goed voor 55 pk, als een sportdiesel beschouwd. De sportauto die toentertijd furore maakte, was de Golf GTI, met een 1,6-liter op benzine met een vermogen van 110 pk. Vandaag zijn er Golf-dieselmodellen die moeiteloos... 170 pk leveren. Weet daarbij nog dat dergelijke turbodiesels inzake soepelheid, zachtheid en vinnigheid in niks meer te vergelijken zijn met hun rauwe voorgangers en u kunt begrijpen dat langzaam maar zeker ook de grotere berlines en uiteindelijk zelfs limousines hun neus niet meer ophaalden voor deze olieverbranders.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars