Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Mijn auto aan de beste prijs. Ontdek alle aanbiedingen van het moment op Autopromos.

Mijn auto aan de beste prijs. Ontdek alle aanbiedingen van het moment op Autopromos.

Bekijk alle aanbiedingen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtest / Wat vind ik van de Mercedes GLS?

Hoe groter, hoe beter? Xavier Daffe probeert de Mercedes GLS, de S-Klasse op hoge poten. Wat vindt hij leuk en wat jammer?

86.515 €
  • Score redactie 15.60/20

Overzicht :

De Mercedes GLS is een mastodont. Hij is meer dan 5,2 meter lang en bijna 2,5 ton zwaar, zelfs de Cadillac Escalade moet wijken. Deze SUV voelt zich dan ook beter in Los Angeles of Miami dan in Aartselaar, Schaarbeek of Marchienne-au-Pont. In een Belgische binnenstad is de GLS zo handig als een Vespa in de woestijn. Het is niet de eerste keer dan Mercedes een GLS bouwt, maar de vorige generatie kan ik me niet meteen voor de geest halen. Kan het nieuwe model wel een blijvende indruk maken?

Leuk

Essai Blog / Mercedes GLS / Moniteur Automobile

Politiek correct kan je deze GLS moeilijk noemen, neen. Maar als ik eerlijk ben, wel heerlijk om mee te rijden. Zeker als je een heleboel kilometers maalt (een tankbeurt volstaat om 850 à 900 kilometer te bollen), regelmatig zware ladingen trekt (tot 3,5 ton, alsjeblieft) en veel mensen vervoert (want 7 zitplaatsen). De standaard Airmatic-luchtophanging presteert hier net op het superieure niveau van een S-Klasse, maar biedt wel een comfortniveau om U tegen te zeggen. 

Ik reed met de GLS 350d, aangedreven door een 286 pk en 600 Nm sterke 3 liter-dieselmotor. Die heeft een beetje moeite om het gevaarte in beweging te krijgen, maar daarna lijkt niets deze Mercedes nog te kunnen tegenhouden. Tenzij je de AMG-remmen aanspreekt, die zich uitstekend kwijten van hun taak.

Uiteraard krijgt de GLS het digitale instrumentenpaneel dat zowat alle Mercedes-modellen tegenwoordig dragen. En ik ben fan. Vooral van de sensoren en andere camera's, die je helpen om het gigantische en onoverzichtelijke koetswerk deukvrij te houden.

Jammer

Essai Blog / Mercedes GLS / Moniteur Automobile

Deze Mercedes GLS klimt als een tractor, maar binnenin zit je wel als een koning. Niet alleen als bestuurder, ook de passagiers hebben meer dan bewegingsruimte en verstelmogelijkheden genoeg (ook als het een basketter zoals LeBron James is). Behalve die op de derde zetelrij, misschien (tenzij het een voetballer zoals Edan Hazard is).

De GLS is groot en zwaar, natuurlijk eist dat zijn tol. Deze Mercedes verbruikt bijna 10 liter diesel per 100 kilometer, zelfs als je het rustig houdt. Maar dankzij de grote brandstoftank is dat enkel een probleem wanneer je langs de pomp moet voor een hervulbeurt.

Ook de prijs van de GLS 350d doet me slikken. Meer dan 100.000 euro?! Akkoord, de standaarduitrusting is royaal, maar dat mag ook voor dat geld. Bovendien moet je nog steeds opleggen voor zaken die kleinere constructeurs standaard aanbieden op veel goedkopere modellen. Een radio met de functie DAB+? Dat is dan 300 euro extra. Al zullen een LeBron James of een Edan Hazard weinig problemen mee hebben...

Dus

De Mercedes GLS doet perfect waarvoor hij gemaakt is. Kilometers malen, in alle comfort en onder alle omstandigheden. Maar blijf op de snelweg of in het veld, want op de kronkelige straatjes van een Toscaans dorpje voelt deze SUV zoals hij eruit ziet: als een olifant in een porceleinwinkel. 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

De concurrenten