Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mercedes CLA 250 e - Sexy stekkerhybride

Geschreven door Klaas Janssens op

De Mercedes CLA verwelkomt een PHEV-variant in de gedaante van de 218 pk sterke 250 e. Weet die sexy stekkerhybride ons te overtuigen?

54.329 €

Concept

Is de A-Klasse een mooie meid, dan is de Mercedes CLA haar knappere zus. Want een stuk langer en gezegend met een pront kontje. Onderhuids zijn deze ze zowat identiek; zowel de technologie als de mechaniek wordt haast onveranderd overgenomen. Ook de plug-inhybride aandrijflijn van de A 250e.

De aandrijflijn van de Mercedes CLA 250e combineert een 160 pk sterke 1,3 liter-turbobenzine van Renault-origine met een elektromotor van 75 kW, goed voor een systeemvermogen van 218 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 450 Nm. De elektromotor situeert zich tussen de verbrandingsmotor en de transmissie, een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 6,8 seconden.

De elektromotor haalt zijn energie uit een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 15,6 kWh. Opladen kan zowel op gelijk- als op wisselstroom, met een maximaal laadvermogen van 24 kW. Op enkel stroom haalt de plug-inhybride Mercedes een topsnelheid van140 km/u, met volgeladen accupakket zou je tot 69 kilometer halen op elektriciteit alleen. Het normverbruik en de CO2-uitstoot bedragen respectievelijk 1,4 liter per 100 kilometer en 31 gram per kilometer. Al kan dat iets hoger liggen als je voor andere velgen of voor de CLA 250e Shooting Brake kiest.

Test Mercedes CLA 250e PHEV - AutoWereld 2020

Weggedrag

De batterijen voegen een 150-tal kilogram aan gewicht toe en dat merk je als het wat harder gaat, want als 250e lijkt de Mercedes CLA wat minder scherp naar de apex te happen. Standaard vertrek je in EV-modus, wat geweldig is tijdens het parkeren en het manoeuvreren. Maar wil je snel weg zijn wanneer het verkeerslicht op groen springt, dan durft het genereuze koppel de aangedreven voorwielen wel eens overmannen. Nu goed, ook als PHEV blijft zowel de dynamiek van de Mercedes CLA netjes overeind. Maar de balans tussen sport en comfort is net iets minder dan bij een niet-geëlektrificeerd exemplaar.

Om het meeste uit de plug-inhybride aandrijflijn te halen, programmeer je best het navigatiesysteem. Ook als je gewoon naar huis pendelt. Dan kent CLA 250e het traject en kan de software automatisch bepalen waar en wanneer je best elektrisch, hybride of enkel op de verbrandingsmotor rijdt. Anders zijn de batterijen snel leeg, want deze Mercedes rijdt het liefst op enkel elektriciteit. Ook het vermelden waard: de adaptieve snelheidsregelaar die de energierecuperatie gaat gebruiken om af te remmen. Allemaal zaken die het accupakket zo lang mogelijk moeten verhinderen om leeg te geraken. En dat is nuttig, want de brandstoftank voor de benzine is geslonken tot 35 liter.

Het koude weer tijdens de testperiode zorgde ervoor dat we niet meer dan een 40 elektrische kilometers uit de batterij geperst kregen. En van de drie laadstations die we opzochten, bleek er eentje kapot en een tweede degegradeerd tot een parkeerplaats van een Tesla. Wie niet kan thuis- en/of werkladen, heeft het momenteel moeilijk om de voordelen van de plug-inhybride aandrijflijn in winst om te zetten. Met lege batterijen klimt het verbruik al gauw naar een dikke 8 liter. Wij besloten onze testperiode met een gemiddelde dorst van een 4,5 liter per 100 kilometer.

2020 Mercedes CLA 250 e PHEV - AutoGids

Verdict

De tweede generatie van de Mercedes CLA beschikt over een slank lijnenspel, pronkt met een knappe multimediamodule en rijdt dynamisch zonder echt oncomfortabel te zijn. En als plug-inhybride 250e ontpopt hij zich nu ook tot een begerenswaardige PHEV.

De benzinekrachtbron en de elektromotor werken goed samen en het relatief grote accupakket zorgt ervoor dat de elektrische autonomie relevant is bij dagelijks gebruik. Bovendien kan je snelladen. Jammer van dat pittige prijskaartje, al treft dat vooral particuliere kopers. De fiscale voordelen zorgen ervoor dat de Mercedes CLA 250e wel interessant blijft als bedrijfswagen.

 

 

Verwante testen

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker