Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes SLS AMG

Deze Mercedes SLS AMG, uitgedacht en ontwikkeld door Mercedes' huistuner, is minder een opvolger voor de SLR dan een verre nazaat van de 300 SL. En dat is eigenlijk maar goed ook...

Prijs
NB

De SLS werd gedeeltelijk uitgedacht en ontwikkeld door Mercedes-ingenieurs, maar ook voor een groot deel door de mensen uit Affalterbach, waar AMG zijn thuisbasis heeft. Centraal voorin zit de V8 van 6,2 liter, die AMG obstinaat '63' blijft noemen en die nauwelijks drie jaar oud is. Onder de ellenlange motorkap van deze SLS zit een nieuwe variant van die volledig lichtmetalen krachtbron.

Van bij de eerste aanblik 'staat' de Mercedes SLS AMG er. Uit de kleine kofferklep komt bij 120 km/h een spoiler naar boven. Als je de auto met de afstandsbediening ontgrendelt, klappen kleine hendels onderaan uit de vleugeldeuren, zodat je ze kunt openen. Je moet over een vrij brede, maar niet al te hoge (45 centimeter) drempel stappen, maar als je geen lang bovenlijf of lange armen hebt of vrij klein bent, raden we toch aan om een techniek te ontwikkelen waarbij je de deur bij het instappen al eventjes mee naar beneden trekt. Anders moet je opwippen om bij de elleboogsteun te kunnen die ook als deurhendel dienstdoet.

Eventjes de startknop beroeren... Onmiddellijk komt de atmosferische achtcilinder met een fors gebrabbel tot leven. Hier is nog duidelijker dan anders bij AMG aan de sound gewerkt. We duiken de ochtendspits van Nice in en zetten de bak dus in zijn C-stand. Dan werkt hij als een gemoedelijke automaat zonder nukken en voelbare schakelovergangen. De auto is met zijn rechte voorruit vrij overzichtelijk en laat zich vlot rijden in druk verkeer; alleen met de aanzienlijke breedte moet je rekening houden. Bij 130 km/h sjokt de SLS braafjes en uiterst comfortabel verder.

Dan verlaten we de snelweg. We zijn namelijk op weg naar het circuit Paul Ricard in Le Castellet. De versnellingspookknop wordt naar S gedraaid, en de hele auto verandert van karakter. Met zijn 1,6 ton leeg is de SLS geen echte lichtgewicht, maar de potente V8 heeft er weinig last mee. De bak schakelt snel en ook zeer alert terug (met tussengas) als je in de remmen gaat. Dit wordt genieten...

Wie een exemplaar kan bemachtigen, moet voor de SLS AMG 185.251 euro neertellen. Dat is een stuk meer dan voor een Audi R8 V10 of een Porsche 911 Turbo waarmee hij qua prestaties te vergelijken is en die hij in eerste instantie viseert, maar de Mercedes zal dan ook exclusiever zijn en op dat vlak meer aanleunen bij een Ferrari 458 Italia. Vergeleken daarmee is de SLS duidelijk meer GT dan sportauto, maar AMG wilde dat ook zo: de SLS moest voor iemand ook de enige auto kunnen zijn, bruikbaar in alle omstandigheden... Zolang je de beperkte ruimte eigen aan het concept zelf maar in acht neemt.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker