Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / MG ZS EV

Geschreven door Steven Appelmans op

Wie 'Chinees' zegt, denkt daar haast ogenblikkelijk 'goedkoop' bij. Het zal nu moeten blijken of de MG ZS EV meer is dan alleen een billijke aankoopprijs.

Sinds 2005 en het faillissement van MG Rover worden de beslissing over Morris Garages genomen in het Verre Oosten. Daar huist MG ondertussen onder de vleugels van SAIC Motor, één van China's grootste constructeurs en tevens nummer zeven wereldwijd.

Dat het concern, ondanks de status in eigen land, bij ons niet meteen de nodige bellen doet rinkelen, is tekenend voor de kloof die nog altijd gaapt tussen het Oosten en Westen. MG wil nu enige toenadering bewerkstelligen, waarvoor het enerzijds rekent op het Britse erfgoed dat nog altijd verbonden zit met het logo en anderzijds de Chinese technologie waarop het merk stoelt sinds zijn overname door SAIC.

Een symbiose die zich presenteert in de vorm van de ZS EV, een elektrische crossover uit de B-klasse, weliswaar met het praktisch vermogen van een C-segmenter. Veel waar voor je geld is dan ook de grootste troef die MG in deze hoopt uit te kunnen spelen.

Interieur

Hoewel op het eerste zicht modern en degelijk, doorstaan de harde plastics en prullerige knopjes de toets niet met wat we op het Oude Continent ondertussen gewoon zijn. Ook het infotainmentsysteem laat steken vallen. Zo verloopt de bedieinig allerminst intuïtief, kampt het ding met de nodige softwarebugs en is de geleverde navigatie-informatie evenmin volledig (er worden bijvoorbeeld geen laadpalen aangegeven in de POI's).

De zit is ook vrij hoog (en in het geval van de passagier niet bij te stellen), het stuur laat zich enkel in de hoogte verstellen, de Lane Assist piept bij elke overschrijding van een lijn (ongeachte of je je richtingaanwijzer wel of niet gebruikt) en de snelheid monitorende elektronica waarschuwt bijzonder arbitrair.

Het zijn niet meer dan slordigheden, maar geen enkele Europese constructeur die er zomaar zou mee wegkomen. Bij MG zijn we echter geneigd daar deels de spons over te halen, voornamelijk omwille van de reden die we binnen een aantal paragrafen aan zullen halen (te weten, Budget). Wat evenzeer telt als verzachtende omstandigheid, is het praktische vermogen van deze crossover. Binnen een lengte van 4,3 meter, een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,6 meter hebben de Chinezen een ruime habitat ondergebracht die makkelijk plek geeft aan vier volwassenen. Op voorwaarde dat die niet te groot zijn, wat dan weer te maken heeft met voorgenoemde zithoogte.

De koffer dan. Met 448 liter is die niet overdreven groot, maar het volstaat om gekwalificeerd te raken als 'gezinsvriendelijk'. Je moet daar wel wat liters van inleveren als je over een vlakke laadvloer wil beschikken. Om de oorspronkelijke drempel te overwinnen moet de bodemplank dan immers over de daartoe voorziene kofferbeugels geschoven worden.

Maar, anderzijds, met die operatie groeit ook het compartiment onder de plaat, waardoor er zodoende meer spullen onttrokken kunnen worden aan het oog.

Aandrijfgeheel

Onder de kap ligt een synchrone elektromotor met permanente magneten die via een directe verbinding 143 pk en 353 Nm levert aan de voorwielen. Dat volstaat om de ZS EV in 8,2 seconden naar 100 km/u te stuwen. De topsnelheid werd begrenst bij 140 km/u. Aardige prestaties, maar ook niet meer dan dat. Deze MG moet het dus niet hebben van z'n pure snelheid, al volstaat de vermogen ruimschoots om vlot mee te peddelen met het verkeer.

Misschien niet eens zo slecht. Met 'slechts' 44,5 kWh aan batterijcapaciteit zijn snelheidsexcessen uit den boze. Toch als het opgegeven rijbereik van 263 kilometer (volgens de WLTP-cyclus) benaderd wil worden. Staan de lithium ioncellen droog, dan kan er op gelijkstroom tot 80 kW geladen worden, wat de batterijen in 40 minuten 0 naar 80 procent van hun vermogen brengt. Wisselstroom is een ander paar mouwen.

De MG ZS EV laadt namelijk uitsluitende monofasig en dat maximaal aan 6,6 kW. Dat betekent concreet dat, aan een standaard wallbox (16 ampère en 3,7 kW), het toch een kleine 14 uur vergt om de lege cellen opnieuw voor de volle 100 procent te vullen.

De leegloop kan wel enigszins gestuurd worden middels de drie rijmodi (eco, normaal en sport) die te bedienen zijn via de linkse kantelschakelaar net boven de ronde versnellingsknop. De KERS-knop in het midden maakt dan weer de analogie met de Formule 1 door remenergie te recupereren en dat in drie standen. MG claimt dat in de sterkste modus operandi een one-pedal-besturing mogelijk is (waarbij de motorrem in normale omstandigheden moet volstaan om de ZS EV afdoende vertraagd te krijgen), al hebben we in praktijk toch ook telkens de remmen aan moeten spreken. Dan is er, tot slot, de Battery-knop uiterst rechts die vertelt hoeveel elektrische jus er nog in de cellen zit.

Rijgedrag

Bij de conceptie van de ZS is van in den beginne rekening gehouden met een EV-afgeleide. Het voordeel daarvan is dat de batterijen meteen in de vloer verwerkt konden worden, wat het zwaartepunt gevoelig verlaagt.

Nadeel is dat de originele ZS-structuur van MacPhersons voor- en torsieas achter – die, voor zover we weten, niet specifiek werd veranderd voor de EV - het niet onder de markt heeft met dat extra gewicht. Toch niet als de pees er wordt opgelegd.

De comfortabel afgestelde dempers gaan dan aan het deinen terwijl de stijvere onderbouw de crossover in onderstuur dwingt. Bestier de ZS EV echter als een goede huisvader en alles valt snel opnieuw in de plooi. Gewoon is al gek genoeg dus. Waarmee de MG perfect past binnen 's lands filosofie.

Budget

De vergevingsgezindheid waar eerder sprake van was, heeft alles vandoen met de vanafprijzen van deze ZS EV. 30.985 euro voor de Comfort-uitdossing, 32.985 euro voor de Luxury. Gesproken in elektrische termen is dat bijzonder goedkoop. Ter vergelijking: de kalere instapversie van de kleinere Renault Zoe kost 32.600 euro.

Die 2.000 euro extra gaat trouwens op aan nog meer veiligheidsuitrusting, evenals een panoramisch dak, 17-duims lichtmetaal en een kunstlederen bekleding. Daarnaast laten de Chinezen nog de keuze tussen vijf verschillende koetswerkkleuren, maar dat is het dan zowat.

Daarmee is de ZS EV, voor die al gunstige prijs, nog eens bijzonder rijkelijk aangekleed ook. Naast een volledige arsenaal aan actieve en passieve vangnetten heeft de Comfort-instapversie van meet af aan ook recht op een adaptieve cruise control, navigatie, keyless go en Android Auto en Apple Car Play. Luxe waarvan, zoals al gezegd, niet alles even degelijk werkt als we dat gewoon zijn bij de Europese concurrentie. 

Verdict

MG doet wat Dacia eertijds heeft klaargespeeld: het democratiseren van elektrische mobiliteit. Uiteraard komen daar dan wat kinderziektes bij kjken, maar met de billijke prijs van de ZS EV leveren de Chinezen ineens ook een gepast medicijn. 

  • Scherpe prijs
  • Volledige uitrusting
  • Snelle levering
  • Harde plastics voor het interieur
  • Elektronicabugs
  • Dertien-in-dozijn design

In dit artikel : ,

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker