Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / MG 5 (2022): Eerste elektrische break

Geschreven door Frédéric Kevers op

Geen SUV, de MG 5 is een elektrische break. AutoGids doet de test.

40.385 €

Net als bijna overal elders in de wereld zijn SUV’s in Europa erg populair. Vaak ten koste van de commerciële prestaties van andere praktische en gezinsgerichte koetswerkvormen, zoals eenvolumers en breaks. Maar met de komst van elektrische auto's zijn gewicht en aerodynamica essentiële criteria voor actieradius geworden.

MG is daarom tegen zijn concurrenten ingegaan door de 5 Electric voor te stellen, de eerste 100% elektrische break op de markt, afgezien van de onbetaalbare Porsche Taycan Sport/Cross Turismo natuurlijk. Dus: een slimme zet van de Chinese constructeur?

Koetswerk en afmetingen

Het belangrijkste kenmerk van deze MG 5 is de carrosserie: het is een break! Over het algemeen zijn nieuwe elektrische modellen ofwel ‘traditionele’ berlines of, vaker nog, SUV's. De MG 5 komt met een ander, maar intelligent aanbod. Hij heeft een efficiëntere aerodynamica en een nog lager zwaartepunt, terwijl hij praktisch is, met een groter achtercompartiment dan een hatchback of een drievolumeberline.

Op esthetisch vlak kunnen we niet van een revolutie spreken, maar van een sobere stijl die bij een breed publiek in de smaak zal vallen. De chroomstrip die de zijruiten en het dak scheidt, verlengt optisch de lijn van deze stationwagon. Opmerkelijk is ook de lichte inkeping boven de achtervleugels, een gimmick die we al elders zagen, maar die doeltreffend blijft. De voorkant van de auto onderscheidt zich door een vol ‘radiatorrooster’ met onderaan in de bumper een luchtinlaat. Het logo bevindt zich op de motorkap en in het midden van de bumper zit het toegangsluik naar het oplaadcontact. Niet ideaal in het geval van een frontale botsing...

Met een lengte van 4,60 m, een breedte van 1,88 m en een hoogte van 1,521 m is de MG 5 geen kleine break, maar hij heeft wel de verdienste dat hij tussen de 10 en 15 cm lager is dan de SUV's en cross-overs van de concurrentie. De wielbasis van slechts 2,665 m is echter een beetje teleurstellend. We hadden iets meer verwacht van een volledig elektrische auto.

>> Lengte: 4600 mm - breedte: 1880 mm - hoogte: 1521 mm - wielbasis: 2665 mm, gewicht: 1562 kg (Long Range)

Interieur en kofferruimte

Hoewel hij relatief lang is voor een middenklassebreak, profiteert de volledig elektrische MG 5 daar niet van om een aanzienlijk langere wielbasis te bieden dan zijn ‘directe’ concurrenten met een (al dan niet geëlektrificeerde) verbrandingsmotor. Een Toyota Corolla Touring Sports bijvoorbeeld meet 4,65 m en heeft een wielbasis van 2,70 m. Dit is niet zonder gevolgen voor de binnenruimte en het koffervolume. Hoewel twee volwassenen van 1,80 m probleemloos achter elkaar kunnen zitten, is de beschikbare beenruimte achterin niet uitzonderlijk, en beperkt het ontbreken van diepe voetruimtes de mogelijkheid om je voeten onder de voorstoel te schuiven. Zoals vaak is de middelste zitplaats er voor in geval van nood, maar is deze oncomfortabel op lange ritten als gevolg van een smalle, bolle zitting. Bovendien staat de rugleuning van de achterbank iets te verticaal om voldoende comfort te bieden op lange ritten.

Zoals het profiel van de MG 5 al doet vermoeden, is de bagageruimte niet uitzonderlijk ruim. De vorm is zeker praktisch, maar de moduleerbaarheid blijft basic, met een in twee delen neerklapbare achterbank. En reken maar niet op een vlakke laadvloer wanneer die is neergeklapt, want door het ontwerp van de rugleuningen van de buitenste zitplaatsen kan de rug niet op de zitting worden gelegd en ontstaat er een helling waardoor tientallen liters aan ruimte verloren gaan. Bij gebrek aan een compartiment onder de laadvloer of een kofferruimte voorin varieert het volume van 497 tot 1.367 liter, wat erg matig blijft.

Gelukkig maakt deze MG 5 dat goed qua presentatie en bouwkwaliteit. Hoewel harde kunststoffen de norm blijven, zit het met de nauwkeurigheid van de aansluitnaden en de assemblagekwaliteit wel snor, en is het ontwerp van het boordmeubilair een lust voor het oog. De weliswaar talrijke materialen passen harmonieus bij elkaar en hoewel je de keuze hebt tussen zwart en grijs (optioneel), blijft de sfeer sober, zelfs streng. De algemene ergonomie is goed doordacht en het dashboard behoudt fysieke snelkoppelingen voor de essentiële functies.

De informatie wordt verspreid over twee schermen. Op een paneel van 7 duim worden de instrumenten weergegeven, waarvan de eenvoudige graphics een goede leesbaarheid bieden, maar die weinig aanpasbaar zijn. Het centrale multimediascherm van 10,25 duim, dat enigszins naar de bestuurder is gericht, biedt een behoorlijke resolutie maar mist een beetje gevoeligheid bij aanraking. Soms moet je aandringen om een commando te activeren of een keuze te bevestigen. Het menuaanbod is beperkt tot het hoognodige, maar je kunt wel kiezen voor Apple CarPlay of Android Auto. Het enige minpuntje tijdens onze dynamische test is dat de geluidsisolatie tegen rol- en stroomlijngeluid onvoldoende is.

Specificaties en prestaties

Het unieke aan deze MG 5 ligt in het feit dat het de eerste 100% elektrische stationwagen op de markt is. Er zijn twee motoren beschikbaar, afhankelijk of je voor de normale versie of de Long Range kiest. In beide gevallen is het een voorwielaandrijver. MG heeft een elektromotor ontwikkeld met een 8-lagige haarspeldwikkeling voor de rotor, voor een hogere efficiëntie en betrouwbaarheid.

Voor één keer is het de ‘basisversie’ die het hoogste vermogen heeft, namelijk 130 kW (177 pk) en een koppel van 280 Nm. Voor de ‘Long Range’-versie wordt de elektrische motor ‘geoptimaliseerd’ en wordt het vermogen teruggebracht tot 115 kW (156 pk). Wat de prestaties betreft, beweert MG dat de 5 een snelheid van 185 km/u haalt en in 8,3 seconden naar 100 km/u accelereert. Dat is niets om mee uit te pakken aan de toog, maar a priori ruim voldoende.

Rijbereik en oplaadmogelijkheden

De basisversie heeft een batterij van 50,3 kWh, goed voor een actieradius van 320 km (WLTP), terwijl de Long Range over 61,1 kWh beschikt. Hierdoor zou de actieradius toenemen tot 380 km (WLTP). Onze testauto was zo’n Long Range en met 98% lading bedroeg de geclaimde actieradius 290 km. Ons testparcours van 70 km over bochtige, heuvelachtige landwegen afgewisseld met verschillende dorpskernen en een paar snellere stukken leverde een gemiddeld verbruik van 22,7 kWh/100 km op, zonder speciale voorzorgsmaatregelen te nemen of onszelf de prestaties van deze elektrische stationwagon te ontzeggen. Dan blijft er een reëel bereik over van ongeveer 270 km. Maar dat alles zullen we verifiëren in een toekomstige Detailtest.

Wat het laden betreft, kan deze MG 5 tot 11 kW laden met wisselstroom (driefasig) en is hij in gelijkstroom beperkt tot 87 kW. Aan een snellader duurt het 40 minuten om 80% van de lading terug te krijgen. Bovenal biedt MG standaard V2L, waarmee de accu van het voertuig via een Type 2-adapter apparaten kan voeden naar een stopcontact voor huishoudelijk gebruik. De maximale stroomvoorziening is beperkt tot 2.200 watt.

Rijgedrag

Vergeleken met de vele SUV’s is de MG 5 met zijn 1.562 kg relatief licht voor een elektrische auto van dit formaat. Hij draagt zijn gewicht dan ook met verve en zal nooit problemen hebben om zich in de verkeersstroom te voegen met een stevig maar niet brutaal duwtje in de rug tot 115-120 km/u. De voortrein verteert het ogenblikkelijk beschikbare koppel goed zodra de auto in beweging is. Bij het vertrekken kun je soms verrast worden door doorslippende wielen, maar dat wordt snel ingedijkt.

Met zijn afgemeten gewicht, zijn laag zwaartepunt en zijn 'normale' bodemvrijheid biedt de MG 5 een weggedrag dat zijn roeping weerspiegelt: comfortabel en veilig. De vering biedt een goed compromis tussen comfort en koetswerkondersteuning. Natuurlijk worden rolneigingen niet volledig de kop ingedrukt, maar de Chinese break gaat voldoende vlak door de bocht. De weliswaar nauwkeurige besturing biedt daarentegen geen feedback afkomstig van de voortrein. Die laatste is wel vrij goed geleid en biedt een goede grip, waardoor onderstuur alleen de kop opsteekt bij hoge snelheid wanneer je een bocht met een beetje te veel enthousiasme neemt. Maar deze stationwagon is niet bedoeld om knaltijden neer te zetten op circuit en doet duidelijk zijn werk naar behoren.

Goede punten voor de remmen. Nogmaals, we zitten niet in een sportwagen, maar de auto blijft stabiel in alle omstandigheden en het pedaal biedt een goede consistentie. De regeneratiefunctie blijkt namelijk behoorlijk efficiënt, al zou voor one pedal driving een hoger vertragingsvermogen nodig zijn. Er zijn 3 regeneratieniveaus, waarvan het hoogste vooral bedoeld is voor het rijden in de stad of in voorsteden. Het enige nadeel is dat die instellingen gebeuren via een tuimelschakelaar op de middenconsole. We hadden liever knoppen of peddels op het stuur gehad. De voorgestelde rijmodi – Eco, Comfort en Sport – verschillen nogal van elkaar, vooral wat de gasrespons betreft, maar in het dagelijkse verkeer zal de meest dynamische modus van weinig belang zijn en is de Comfort-modus het beste compromis. Om efficiënt te zijn vergt de Eco-modus dat je met een ei onder het gaspedaal rijdt.

Belgische prijs MG 5

De MG 5 is nu te bestellen in België, de eerste leveringen zijn gepland voor juli. Zoals gewoonlijk met Chinese auto’s is deze MG bijzonder aantrekkelijk geprijsd, met een basisprijs van 34.585 euro voor de versie met de ‘kleine' batterij in het uitrustingsniveau Comfort, die al een airco met PM2.5-filter omvat, ledverlichting, verwarmbare voorstoelen, handsfree toegang, enzovoort. De Luxury-versie is full option en laat je enkel nog de keuze uit 4 kleuren: Dover White, Pebble Black, Diamond Red en Medal Silver.

>>> Overzicht Belgische prijzen MG 5

MG 5 – verdict AutoGids

De SUV-modellen van MG overspoelen onze wegen nog niet, maar met de 5 zou de Chinese fabrikant wel eens nieuwe klanten kunnen verleiden. Deze auto die beweert de eerste elektrische break op de markt te zijn, beperkt zijn kwaliteiten niet tot zijn aantrekkelijke prijs: hij is goed gebouwd en uitgerust, biedt voldoende ruimte voor een klein gezin en rijdt aangenaam en comfortabel. Kortom, een over het algemeen geslaagde stationwagon en een uniek aanbod dat interessant is voor wie geen SUV wil. Niet alles is echter rozengeur en maneschijn, want je hebt af te rekenen met onvoldoende geluidsisolatie en een beperkt laadvolume in verhouding tot de buitenafmetingen. Ten slotte zouden de reële actieradius van minder dan 300 km en het snellaadvermogen van slechts 87 kW mensen kunnen afschrikken die graag met hun gezin met de auto op vakantie gaan.

 

  • Relatief lage prijs
  • Gezond rijgedrag
  • Ergonomische rijpositie
  • Slechts 87 kW bij snelladen
  • Onvoldoende geluidsisolatie
  • Absoluut hoge prijs

In dit artikel : MG, MG MG5

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker