Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / MG ZS 1.0 T-GDi (2022) - waardige Duster-concurrent?

Geschreven door Yeelen Möller op

De als elektrische SUV gelanceerde MG ZS is er nu ook op benzine. AutoGids doet de test met de 1.0 T-GDi.

24.285 €

Concept

De MG ZS non-EV is niet nieuw. Wel voor ons, maar op zijn Chinese thuismarkt en op de Britse, euh, ‘thuismarkt’ kon je de SUV al bestellen met een benzinemotor. In China heb je trouwens ook de zeer gelijkaarde Roewe RX3... inderdaad een verbastering van het oude Rover. Moederbedrijf SAIC, dat ook bedrijfswagenmerk Maxus in zijn portefeuille heeft, is dan ook sinds 2007 eigenaar van beide merknamen. Het is ergens wel gepast dat deze ZS, die zijn naam leent van de oude, op de Rover 45 gebaseerde berline, de geschiedenis herhaalt.

De MG ZS is fysiek identiek aan zijn broer met de stekker, op twee ‘details’ na: zijn grille en zijn achterbumper. In tegenstelling tot de dichtgewerkte muil van de ZS EV van na de facelift, behoudt deze benzineversie zijn luchthapper. Achteraan heb je een iets verschillende achterbumper met neppe uitlaatsierstukken onderaan, die maar net de knalpot verbergen aan de linkerkant.

Met zijn benzinemotor is de MG ZS overigens veruit het goedkoopste model van het gamma, met een vanafprijs die 15.000 euro lager ligt dan die van zijn elektrische tweelingbroer. Ook de andere modellen (EHS, Marvel R, MG5) zijn allemaal een pak duurder, al hebben die natuurlijk ook elektrische of geëlektrificeerde aandrijflijnen.

De MG ZS non-EV is te bestellen met twee benzinemotoren: een atmosferische 1,5 liter-viercilinder met poortinjectie van 106 pk en een direct ingespoten 1.0 T-GDi-driecilinder met turbo van 111 pk, zoals hier getest. De 1.5 is enkel met een manuele vijfbak te bestellen, de 1.0 T-GDi met een manuele of gerobotiseerde zesbak. De MG ZS heeft enkel voorwielaandrijving, in tegenstelling tot sommige concurrenten is een 4x4-optie dus niet aanwezig.

Rijgedrag

Aan boord van de MG ZS moet je eerst even wennen aan de lijmgeur, maar verder kan het interieur best mee met de rest van het segment. Sterker nog, het is mooier dan dat van de Dacia Duster, met een moderner design dat meer in lijn ligt met de verwachtingen van vandaag. Het dashboard is vrij overzichtelijk en is afgewerkt in zachte materialen, met op onze Luxury-versie zelfs een koolstofvezelpatroon. Zacht carbon, een bijzondere combinatie. De deurpanelen en lagere regionen van de cabine zijn wel vervaardigd uit hard plastic, maar dat valt binnen de verwachtingen in dit segment.

Ook het comfort is dik in orde, dankzij de zachte zetels en een dito achterbank, waarvan de zitting iets te kort is, maar die ruim genoeg is om volwassenen achter elkaar te plaatsen aan boord. De zetels vooraan missen wat zijdelingse steun en door het niet in diepte instelbare stuur is de zitpositie niet ideaal, maar de algemene comfortindruk is goed. Kies je voor de Luxury-uitvoering van de MG ZS, dan krijg je een elektrisch instelbare bestuurderszetel, zwart similileer met rode accenten en stiksels en een glazen panoramadak… als je een manuele versnellingsbak hebt.

Het infotainmentsysteem van de MG ZS is ook vernieuwd met de facelift en groeide van 8 naar 10,1 duim, maar lijkt onderhuids niet vernieuwd te zijn. Hoewel je dus een groot en mooi aanraakscherm aan je vingertippen hebt, reageert het systeem bijzonder traag op inputs en ervaarden we ook enkele bugs, zoals een Apple CarPlay die enkele ogenblikken na het aansluiten crashte en het vervolgens vertikte om opnieuw op te starten. Android Auto werkte gelukkig wel. Helaas moet je ook de klimaatcontrole bedienen via het scherm - zelfs zonder temperatuurregeling - en ook het nochtans 'premium' audiosysteem klinkt erg hol en krakerig. Misschien een ideale kandidaat voor een aftermarket upgrade.

Onderweg zet de MG ZS vooral in op comfort. Het zachte van de zetels krijgt dus een echo van de even zachte ophanging, die het niet kan voorkomen dat er enige koetswerkrol optreedt in de bochten, al blijven de duik- en stijgbewegingen nog netjes onder controle. Dankzij zijn relatief lage gewicht van 1,3 ton heb je zeker ook niet het gevoel met een ongeleid projectiel onderweg te zijn, je wordt simpelweg niet gestimuleerd om de limieten op te zoeken, ook vanwege de niet-ideale zitpositie. 

Wel een pluim voor het uitstekend te doseren rempedaal van de MG ZS, dat het erg gemakkelijk gaat om schokvrij te vertragen en tot stilstand te komen. Iets dat helaas niet lukt bij het vertrekken door de gerobotiseerde zesbak. Een transmissie met een dubbele koppeling, maar je zou het hem niet nageven: vertrekken gaat schokkerig, manoeuvres aan lage snelheden des te meer. Ook de schakelmomenten op snelheid zijn merkbaar, en daarmee merkbaar trager dan wat een moderne robotbak met dubbele koppeling kan bieden.

De driecilinder-benzinemotor van de MG ZS is bijzonder stil in zijn werking en vrij levendig als je hem op zijn staart trapt, maar mist koppel ondering en moet als het bergop gaat op de snelweg regelmatig terugschakelen om het tempo erin te houden, wat gezien de matige robotbak ook gepaard gaat met een schokje en een korte onderbreking van het geleverde vermogen.

Verdict

De Dacia Duster mag zijn borst beginnen natmaken, want MG zet de aanval frontaal en rechtstreeks in op de Roemeense budgetkoning met een even aantrekkelijke prijs, nog aantrekkelijkere uitrusting en een design dat een pak moderner smoelt. Toch waren er een aantal ergerlijke details die onze indruk van het model verslechterden tijdens onze testperiode, met name het niet in diepte verstelbaar stuur en het kwakkelende infotainmentscherm. Ook van het verbruik en de schokkerige gerobotiseerde versnellingsbak waren we niet onder de indruk.

Maar als we het grote plaatje bekijken, dan staat hier een knappe en praktische, compacte SUV voor de prijs van een stadswagen bij de meeste andere merken. Een uitzonderlijke aanbieding voor dit geld, waarmee de Chinese constructeur met Britse roots het kunstje nog eens herhaalt na eerder hetzelfde te hebben gedaan met de MG  ZS EV.

  • Algemeen comfort
  • Veel value-for-money
  • Praktisch en ruim
  • Aandrijfgeheel mist pit
  • Kwakkelende multimedia
  • Zitpositie

Verwante testen

In dit artikel : , , MG, MG ZS

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker