Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Mini Cabrio krijgt opvolger

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-05-2021

Er zal een nieuwe generatie van de Mini Cabrio komen, die zal kaderen in de nieuwe productstrategie van Mini. Daarbij zal veel aandacht uitgaan naar elektrificatie, al zullen de verbrandingsmotoren in een eerste fase nog niet overboord gegooid worden.

Mini gaat zich dan wel toespitsen op de elektrificatie van zijn gamma en het aanboren van een nieuw cliënteel, maar dat betekent geenszins dat de aspecten plezier en vrije tijd opzij worden geschoven. Er komt dan ook een opvolger voor de Mini Cabrio, het funmodel bij uitstek in het gamma van de Britse constructeur. Goed nieuws voor de enige vierzitscabrio van zijn categorie, waarvan de nieuwe generatie gepland is voor 2025. Maar zal een elektrische Mini Cabrio JCW nog altijd begerenswaardig zijn?

“De Mini Cabrio heeft een brede en bijzonder loyale schare fans. Dat uit zich ook in de grote vraag voor het jongste, pas opgefriste model. Wij zijn dan ook rotsvast overtuigd van het succes van dit autoconcept voor de toekomst.” (Bernd Körber, directeur van Mini)

Respect voor de basis

De pas opgefriste Mini Cabrio laat zich omschrijven met eenvoudige maar onveranderlijke criteria: een vastberaden en speels onderstel zoals dat van een kart, een sympathiek snoetje, een stoffen kap en dynamische prestaties, dat alles gecombineerd met het plezier van open rijden.

We weten al dat de toekomst van Mini elektrisch zal zijn, ook al worden verbrandingsmotoren niet volledig gebannen op korte en middellange termijn. Dat zal dus ook zo zijn voor de open versie van de chique Britse stadsauto. Maar zal de Mini Cabrio, die al geen lichtgewicht is als gevolg van de talrijke verstevigingen die nodig zijn om hem een optimale stijfheid te geven, nog dynamisch genoeg zijn met een pakket batterijen in zijn vloer?

De troeven van een dergelijke architectuur – een laag zwaartepunt, een onmiddellijk beschikbaar koppel en een stille werking – zijn natuurlijk verenigbaar met de notie ontspannen rijden. Maar een Mini is ook sportievere fun, met het motorgeronk dat daarmee gepaard gaat. Daarvoor zullen de benzineversies zeker van de partij zijn.

Mini Cabrio JCW

Voldoen aan de vraag

Maar dat Mini nu al communiceert over de vernieuwing van zijn Cabrio, is omdat dat begrijpelijk is vanuit commercieel oogpunt. De drie belangrijkste markten van het merk – Duitsland, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, zijn namelijk tuk op deze versie. En als je weet dat een cabrio vaak hogere winstmarges oplevert... Een niet te verwaarlozen voordeel om de relatief hoge kost van het elektrificeren van het gamma af te schrijven.

“Vorig jaar koos in Duitsland bijna één Mini-klant op vijf voor het plezier van open rijden. Dat bewijst hoe enthousiast de Mini-community is voor een dergelijk voertuigconcept in de toekomst.” (Bernd Körber)

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten