Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Powerflex Vini is een Mini... met een V8!

Geschreven door Yeelen Möller op 28-07-2021

Wat krijg je als je een subtiele maar coole promowagen wil bouwen en het project vervolgens volledig uit de hand loopt? Een Mini met de V8 van een BMW M3, zo te zien!

Powerflex staat ook bij ons bekend als een bedrijf dat PU-bussen maakt voor heel wat wagens om de stijfheid van de ophanging iets te verstevigen. Maar de baas van het bedrijf, David Power, wilde zijn bedrijf nog wat meer onder de aandacht brengen met een leuke promowagen. Niet zomaar een auto gewrapt in het paars en geel, de kleuren van Powerflex, want daar lopen de liefhebbers gewoon voorbij en het zou ook geen aandacht opleveren van de gespecialiseerde pers. Neen, Power dacht eerder aan een auto die er langs de buitenkant niet erg bijzonder uitziet, maar compleet krankzinnig is onder de kap. Een Mini met een V8, bijvoorbeeld.

De V8 als kleinste optie

Het project om deze Vini te bouwen, zoals de Mini V8 liefkozend wordt genoemd, had nogal wat voeten in de aarde. De keuze voor de S65 V8 uit de E92 BMW M3 werd gek genoeg gemaakt omdat het de enige M3-motor is die onder de kap van de Mini past: de andere interessante motoren zijn zescilinders-in-lijn en dus te lang voor de compacte motorruimte van de Mini Cooper S R56.

Wat echter niet betekent dat het gemakkelijk was om de 4-liter te doen passen. Er was een volledig nieuwe vloer en transmissietunnel voor nodig, met een 8-punts rolkooi om de stijfheid te behouden, en de motor met de DCT-versnellingsbak rusten op subframes en wishbones van een Subaru Impreza STi. En dat alles zonder te veel aan het uiterlijk van de Mini te moeten komen. De brandstof wordt voorzien door een 90 liter grote racetank in de koffer volgens F1-specificaties.

446 pk

Dankzij een verstevigd onderblok, een aftermarket in- en uitlaattraject dat een betere lucht- en gasstroom belooft en een ECU van Syvecs, moet de 4.0 V8 in de Vini zo'n 446 pk leveren in plaats van de standaard 420 pk. Heel wat vermogen in een autootje van zo'n 1.300 kilo en het formaat van een pak sigaretten. De remmen komen dan ook van Alcon om de boel onder controle te houden, terwijl het interieur volledig is gestript en is voorzien van een raceharnas, Cobra-kuipzetels en schakelaars die doen denken aan een supertourisme. Naast het gebruik als promowagen wil David Power er namelijk ook gewoon trackdays mee doen. Hoe zou je zelf zijn?

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten