Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mitsubishi Lancer Evolution

Net als al zijn illustere voorgangers kan de Mitsubishi Lancer Evolutionpronken met de specificaties van een echte rallyauto... al is de basis dit keer nieuwer dan ooit.

De tiende Lancer Evo-generatie, de Evolution van 2008, volgt hetzelfde recept, waarbij een brave gezinsauto wordt omgetoverd tot een rallymonster. De Lancer Evolution, die op hetzelfde platform staat als de Outlander, is iets groter dan zijn voorganger. Erger is echter dat de Evolution bijna honderd kilo zwaarder is dan de EVO IX. En dan gaat het nog om de kaalgeplukte GSRuitvoering, die het moet stellen met een manuele vijfversnellingsbak. De volledig uitgeruste MR, die standaard over de nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling (SST) beschikt en waarover het in deze test gaat, weegt nog eens 40 kilo extra. De ontwerpers schrijven een deel van die gewichtstoename toe aan de hogere torsie- en flexiestijfheid, die respectievelijk met veertig en met zestig procent toenamen. De Evolution neemt het supergesofisticeerde vierwielaandrijvingsprincipe van zijn voorganger over, maar krijgt een volledig nieuwe motor die voortaan gekoppeld kan worden aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling, ontwikkeld in samenwerking met Getrag.

Rijgedrag: 144/200

De gietijzeren 4G63 werd in de Evolution vervangen door de 4B11, die volledig van lichtmetaal en 12 kilo lichter is. Het vermogen steeg van 280 naar 295 pk en de soepelheid bij lage toeren verbeterde dankzij de dubbele variabele timing van de distributie. Jammer dat hij zo karakterloos klinkt. De samen met Getrag ontwikkelde versnellingsbak met dubbele koppeling blijkt erg geslaagd, vooral bij een sportieve rijstijl, dankzij de grote spatels. Alleen is hij zo zwaar... Het erg directe, hydraulisch bekrachtigde stuur blijkt opmerkelijk nauwkeurig en lineair. De grote draaicirkel kan een probleem zijn bij het manoeuvreren.

Veiligheid: 160/200

De grote remmen garanderen krachtige vertragingen, maar door het hoge gewicht van het geheel kan het uithoudingsvermogen bij een sportieve rijstijl in de problemen komen. Het systeem op de achteras dat het koppel vectorieel verdeelt en dat nu rekening houdt met de giersnelheid die wordt gemeten door het ESP, levert een weggedrag op dat beter zou passen bij een gezinsberline dan bij een radicale sportieveling. De bestuurder wordt nu geconfronteerd met een weggedrag dat weliswaar over het algemeen neutraal is, maar dat niet meer logisch reageert op de input van de bestuurder

Comfort: 136/200

Het ophangingscomfort ging er sterk op vooruit in vergelijking met het vorige model. Het geheel werd soepeler en de schokdemping werd aangepast, maar die laatste slaagt er onvoldoende in om de koetswerkbewegingen bij hoge snelheden onder controle te houden, terwijl de achtertrein pompneigingen vertoont op hobbelige wegen. Wat de rijhouding betreft, staat de zitting wat te hoog voor een sportieveling en ontbreekt een diepteverstelling voor de stuurkolom.

Functionaliteit: 124/200

De Evolution blijft een vierdeursberline, waardoor de instap naar alle plaatsen probleemloos is. Als gevolg van de beperkte ruimte en omwille van de verdeling van het gewicht wordt het koffervolume flink beknot door de accu, de sproeivloeistoftank en, in de MR, de subwoofer. Door de vaste achterbank stelt ook de moduleerbaarheid weinig voor. De instrumenten worden aangevuld door de boordcomputer.Voor een gezinsauto zijn er weinig opbergmogelijkheden, maar voor een sportieveling volstaan ze. De standaarduitrusting is volledig, maar de interieurafwerking lijdt onder de kwaliteit van de gekozen plastics (hard en glanzend).

Budget: 96/200

Het verbruik van de Lancer Evolution is gigantisch, zelfs hoger dan dat van een Subaru Impreza WRX STi, die al niet bekendstaat voor zijn zuinigheid. Het resultaat is een belabberd rijbereik bij een sportieve rijstijl. Het onderhoudsprogramma is met een smeerbeurt om de 7.500 kilometer nogal strikt. Gelukkig is de garantie gul. De kwaliteitsindruk beantwoordt niet aan het prijskaartje. De Evolution is dan ook duur geworden, zeker in MR-uitvoering. En hoewel vermogen en koppel toenamen, zijn de prestaties erop achteruitgegaan. De exclusiviteit van het model zou hem echter een goede herverkoopwaarde moeten opleveren.

Besluit: 660/1000

Deze Lancer Evolution MR is weliswaar beter uitgerust en makkelijker in het gebruik dankzij zijn versnellingsbak met dubbele koppeling en zijn toegeeflijker ophanging, maar toch heeft hij ons teleurgesteld, door zijn buitensporige gewicht, zijn minder goede prestaties en zijn minder grote rijplezier. Klanten van de vorige generaties kunnen echter hun gading vinden bij de basis-GSR, die minder duur is, maar ook lichter en dus op papier sneller.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Mitsubishi Lancer Evolution nalezen in AutoGids 756 van 15/10/2008.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars