Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mitsubishi Outlander PHEV : Stille evolutie

Geschreven door Tony Verhelle op

De meest verkochte plug-in hybrid SUV, de Mitsubishi Outlander PHEV, krijgt een serieuze technische face-lift. Uiterlijk verandert er weinig, onderhuids des te meer.

Het concept

Het zal voor veel mensen waarschijnlijk een verrassing zijn, maar de Outlander PHEV is de meest verkochte plug in hybride in Europa, sinds zijn introductie hier zijn er meer dan 100.000 exemplaren van over de toonbank gegaan. Daarmee is Europa veruit het de grootste markt aangezien de Outlander PHEV wereldwijd tot nog toe 153.500 keer aan de man werd gebracht, waarmee hij nog steeds bij de populairste plug-in hybrides hoort. In de States werd hij pas zeer recent geïntroduceerd, maar misschien wacht hem daar nog een mooie toekomst. Vanaf nu is de Outlander ook het absolute vlaggenschip van Mitsubishi, zeker in Europa waar de legendarische Pajero (remember Dakar) wordt uitgewuifd omdat het technisch zeer moeilijk en vrij kostelijk is om hem nog aan de nieuwe emissienormen te laten voldoen. Parallel daarmee zal de Outlander bij ons ook niet meer als diesel verkocht worden, enkel de ”gewone” benzineversie en de PHEV blijven in het gamma.

Wat er verandert

De grootste nieuwigheden zijn de nieuwe benzinekrachtbron, nu 2,4 l groot en 135 pk sterk, maar (belangrijker nog) overschakelend op de Atkinson verbrandingscyclus die zich beter leent tot hoe de verbrandingsmotor in de aandrijflijn wordt ingepast (Toyota gebruikt ook dit motortype voor zijn hybrides).

Daarnaast is ook het hele elektrificatiesysteem grondig herwerkt. De generator heeft 10% meer vermogen en waar de voorste elektrische motor het net als vroeger bij 60 kW/82 pk houdt, steeg het vermogen van de achterste elektrische motor naar 70 kW/95 pk. De lithium-ion batterij zag haar capaciteit ook verhoogd van 12 naar 13,8 kWh. Dat zorgt voor iets betere prestaties, maar vooral voor een nog beter uitgekiend gebruik van de verschillende rijmodi, waarbij het nu mogelijk is tot 135 km/h snel te zijn in volledig elektrische modus.

De nieuwkomer zet ook de stap naar de WLTP-normberekening voor het verbruik, waarbij het zuiver elektrische rijbereik nu op 45 km komt en het gemiddeld verbruik evolueert naar 2,0 l/100 km of 46 gr/km CO2, nog ruim onder de norm om in de fiscaal meest gunstige niet volledig elektrische fiscaliteitsklasse tes kunnen postvatten.

Hoe hij rijdt ?

Voor een eerste kennismaking reden we vanuit Marseille richting Haute Provence en konden daar op de achterafwegeltjes constateren hoe sereen de auto zich in de meeste omstandigheden gedraagt. Meestal zijn wij geen grote voorstander van extreme sportinstellingen in auto’s, maar de sportstand brengt hier een plezierige dosis meer dynamisme zonder dat het comfort eronder lijdt. Net zomin als het verbruik overigens, want toen we deze leeg toch zo’n 1,9 ton wegende kolos in sportstand over de kronkelige départementales joegen haalden we nog een gemiddeld verbruik van 6 liter, waarbij de batterij over een afstand van zo’n 50 km voor 40% werd opgebruikt en de auto voor een derde van de afstand zuiver elektrisch reed, allemaal uitgekiend door het gesofisticeerde EV-stuursysteem. Over onze gehele testrit, met het uittesten van de verschillende rijmodi, kwamen we op zo’n 5 liter gemiddeld verbruik (over zo’n 250 km, maar met de batterij tussenin een keer opgeladen). 

Budget/uitrusting

Binnenin deden de mensen van Mitsubishi hun best om de aankleding wat klassevoller te maken, met andere meters en een speciale leeraankleding voor de stoelen in de duurdere uitvoeringen, maar het geheel blijft wat steriel ogen en er zijn in elk geval te veel (soms verborgen) toetsen en regelaars. Ook de MMI interface kan nog beter, maar waarschijnlijk zullen we daarvoor moeten wachten op het geheel nieuwe model.

 

Ons verdict

In september van dit jaar verschijnt modeljaar 19 in de showrooms en als onze bronnen correct zijn zou de nieuweling niet echt veel duurder zijn dan zijn voorganger. Wie dus een vrij ruime, comfortabele, aangenaam rijdende en fiscaal interessante SUV zoekt, kan op dit ogenblik niet om deze Outlander PHEV heen, zijn wat gewone looks en stilaan verouderde interieur mogen geen onoverkomelijk obstakel zijn.

In dit artikel : Mitsubishi, Mitsubishi Outlander

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars