Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mitsubishi Outlander PHEV

Nu de gewone hybrides stilaan zijn ingeburgerd, zijn we getuige van de opkomst van de plug-inversies. Mitsubishi is er vroeg bij, met zijn Outlander PHEV, het meest uitgekiende aanbod van het moment.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Een normgemiddelde van minder dan 2 l/100 km in het geval van de Outlander PHEV, dat lijkt haast ongeloofwaardig. Zeker als je weet dat het om benzine gaat en Mitsubishi's SUV 4,65 meter lang is, 1.810 kilo op de weegschaal zet en bovendien de vier wielen aandrijft. Het blijft natuurlijk een abstract gegeven, dat mijlenver verwijderd ligt van de werkelijkheid, en het resultaat is van een reeks testcycli die in belachelijk grote mate in het voordeel spelen van hybrides, en dan zeker degene die oplaadbaar zijn, zoals de Outlander PHEV. Maar dit gemiddelde normverbruik wordt wel opgetekend volgens een vaste procedure die door alle constructeurs wordt nageleefd, zodat de verkregen waarden de consument in staat stellen om gelijkaardige voertuigen op een objectieve manier te vergelijken. De Ampera houdt het bij 1,6 l /100 (benzine) of 27 g/km. Overigens benadert de Outlander PHEV door zijn verschillende werkingsmodi zo'n elektrische auto met range extender (i3, Ampera) nog het dichtst. Je zou beide aandrijfsystemen haast door elkaar kunnen halen, omdat zijn verbrandingsmotor meer de elektromotor ondersteunt dan omgekeerd. De benzineviercilinder van onze Mitsubishi schiet enkel maar te hulp wanneer een grote acceleratiekracht gevraagd wordt of wanneer de 120 km/h wordt overschreden. De rest van de tijd fungeert hij als elektriciteitsgenerator om de batterij op te laden (een GS Yuasa Li-ion van 300 volt en 12 kWh) en/of om een hoog stroomverbruik op te vangen (interieurverwarming, stoelverwarming, ontdooiing en andere elektrische accessoires). En net als Porsche ten slotte voorziet Mitsubishi een Save-modus, die de laadstatus handhaaft (meer dan 60 procent) - op de snelweg, bijvoorbeeld - om in de stad 100 procent elektrisch te kunnen rijden. Op papier belooft deze combinatie van beproefde oplossingen een coherent en erg (eco)performant geheel te vormen.

In dit artikel : Mitsubishi, Mitsubishi Outlander

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker