Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Nissan Evalia e-NV 200

Nissan brengt de e-NV200 op de markt, een elektrische versie van zijn lichte bestelwagen, zowel voor goederen als voor personen. Of wanneer elektrische voertuigen echt zinvol worden.

Prijs
NB

De basis die Nissan voor zijn eerste elektrische bestelwagen gebruikt, is de NV200. Hij zal in eerste instantie in twintig landen worden verkocht (waaronder Japan), onderscheidt zich voornamelijk van de door en verbrandingsmotor aangedreven NV200 (1.5 dCi) door zijn laadluik met twee stopcontacten (een gewoon stopcontact van 16 ampère voor langzame en een CHaDeMo-stopcontact voor snelle laadbeurten). Ook beschikt hij net als de Leaf over staalblauwe koplampen. Concreet neemt de e-NV200 de elektrische aandrijving (109 pk, 254 Nm) en de bijhorende voortrein van de Leaf over. De lithiumbatterij heeft nog steeds een capaciteit van 24 kWh, maar werd herwerkt om minder gewicht op de weegschaal te zetten (267,5 kilogram, 7,5 kilogram minder dan bij de Leaf) en onder de vloer tussen de assen te passen.

Het rijbereik volgens de normcyclus bedraagt 170 kilometer. De laadtijden en rijprogramma's (normaal en regenererend remmen) zijn identiek aan die van de Leaf 2.0 (tweede generatie), maar de transmissieverhouding werd ingekort met het oog op het laadvermogen van 770 kilogram. Daardoor bedraagt de topsnelheid slechts 123 km/h (in plaats van 145). De elektrische e NV200 trekt daarentegen sneller op van 0 naar 100 km/h dan de 1.5 dCi-versie (14 tegenover 14,5 seconden). Ook het rijplezier is dat van de Leaf. De voorstoelen en rijhouding voldoen aan de verwachtingen, maar dat kan niet gezegd worden van het comfort en de ruimte op de achterbank. Het rijcomfort is dat van een bestelwagen met achteraan bladveren. We reden met de utilitaire variant met 250 kilogram ballast om de ophanging zachter te maken. Dat zegt genoeg.

Het concept van de elektrisch aangedreven (Evalia) e-NV200 is een verleidelijke keuze voor professionals en particulieren die tegen een snel terugverdiende meerprijs willen overstappen op een zuiver elektrisch aangedreven voertuig met een groot laadvolume.

U kunt de Eerste Test van de Nissan e-NV200 nalezen in AutoGids 905 van 9/7/2014.

In dit artikel : Nissan, Nissan Evalia

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker