Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Nissan GT-R 2017: de laatste evolutie

Geschreven door Olivier Maloteaux op

Bijna tien jaar na zijn lancering krijgt de huidige generatie van de Nissan GT-R de laatste retouches voor zijn pensioen. Op het programma staat een facelift en sportkuur.

Het concept

De huidige GT-R kwam in 2007 op de Japanse markt en twee jaar later bij ons. Hiermee wou Nissan één van de meest doeltreffende sportwagens van de markt creëren. Het recept pakte vrij goed uit, al werkte de constructeur in verschillende stappen naar zijn doel toe. Sinds zijn geboorte bleef de GT-R evolueren, bijna elk jaar werd hij subtiel verbeterd.

  • Knalprestaties
  • Doeltreffende en gemakkelijk te bedienen sportwagen
  • Competitieve prijs
  • Gebrek aan gevoel in rempedaal
  • Middelmatig geluid
  • Achterste plaatsen alleen voor personen zonder benen

Wat er verandert

Voor modeljaar 2017 krijgt het huidige model zijn laatste update voor hij op pensioen mag en het doek gelicht wordt van een volledig nieuwe generatie van de GT-R (die echter niet voor 2018 gepland is). Aan de buitenkant zien we een hertekende motorkap en voorvleugels, een nieuwe voorbumper, nieuwe koplampen en een verchroomde V-grille, die breder werd om de motorkoeling te verbeteren. Vanbinnen gebruikt de GT-R een nieuw aanraakscherm van acht duim en bedient de bestuurder een hertekend stuur, voortaan met vaste schakelpaletten. Qua onderstel zorgt het nieuwe ontwerp van de voor- en onderkant van de auto voor meer aerodynamische grip zonder de luchtweerstandscoëfficiënt (nog altijd 0,26) te schaden. De ingenieurs hebben ook de motorkap, de omkadering van de voorruit en de structuur van de koffer verstevigd. Onder de motorkap wint de 3.8 V6 biturbo 20 pk (om nu 550 pk te halen) en 5 Nm koppel (637 Nm). Merk op dat de Nismo-versie nog altijd 600 pk levert. En in elk geval blijft de motor gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zes versnellingen, gemonteerd aan de achterbrug.

Hoe rijdt hij?

Voor deze test trokken we van Düsseldorf naar Spa. Op de Duitse Autobahn flirt je al snel met 300 km/u en bij die snelheid is de bochtstabiliteit uitstekend. Je voelt je veilig in deze sportwagen, waarvan je het vermogen altijd kunt benutten. Het model behoudt uiteraard zijn vierwielaandrijving met gestuurd koppel: in normale omstandigheden gaat de cavalerie alleen naar de achterwielen, maar bij het minste gripverlies vloeit het koppel (tot 50 procent) ook naar de voorwielen. In Spa-Francorchamps reden we enkele rondjes op het circuit. Zonder chronometer kun je moeilijk de evolutie van het chassis beoordelen, maar de stabiliteit in snelle bochten lijkt nog beter dan vroeger. En de GT-R blijft een verduiveld doeltreffende en gemakkelijke sportwagen. Het vermogen is bij alle toerentallen aanwezig, terwijl het evenwicht van het chassis en de grip vertrouwen inboezemen. Wel jammer dat Nissan de remmen minder fel laat aangrijpen (de remschijven zijn trouwens nog altijd van staal en niet carbon-keramisch). De pedaalslag is weliswaar comfortabeler in dagelijks gebruik, maar de remmen missen consistentie bij een sportieve rijstijl.

Prijs/uitrusting

Hoewel de prijs sinds het begin altijd maar gestegen is (en met deze facelift alweer met bijna 5.000 euro toeneemt), blijft de GT-R een koopje in het segment van de ultrasportievelingen. De basisprijs bedraagt 99.900 euro. Je mag zoeken, maar voor die prijs zul je geen enkele sportwagen vinden met bijna 600 paarden die even doeltreffend en gemakkelijk rijdt als de GT-R.

De concurrenten

Er zijn wel enkele sportwagens met bijna 600 pk op de markt, maar modellen met 2+2 zitplaatsen en vierwielaandrijving blijven eerder zeldzaam. De Ferrari GTC4 Lusso kost al meer dan 260.000 euro en prijst zich zo weg. Qua doeltreffendheid en stuurgemak zijn de Porsche 911 Turbo en Turbo S de grootste concurrenten van deze GT-R. Maar die kosten tot twee keer meer … zonder de opties.  Kortom, deze Nissan hoeft de concurrentie eigenlijk niet te vrezen.

Ons verdict

Zoals goede wijn verbetert de GT-R met de jaren. Met deze laatste evolutie is hij doeltreffender dan ooit bij een sportieve rijstijl en meer geciviliseerd bij dagelijks gebruik. Deze Nissan heeft nog altijd niet de uitstraling of status van een edele Europese sportwagen, maar wat een verduiveld doeltreffende en gemakkelijke auto is dit. En voor dit segment krijg je ook nog een discountprijs.

In dit artikel : Nissan, Nissan GT-R

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars