Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Elektrische Middenklassers : Kilowatt of kilometer?

Geschreven door Gaetan Philippe op

Het reële rijbereik van een EV hangt niet alleen af van de capaciteit van zijn batterij, maar ook van andere criteria. Dat bewijst deze test van de drie meest verkochte elektrische middenklassers.

De hoeveelheid energie die een batterij kan opslaan – haar capaciteit in kWh – bepaalt de actieradius van een elektrische auto, maar ook zijn positie op de prijsschaal. Tesla heeft zijn gamma (Model S en X) opgebouwd rond die parameter (75, 90, 100 kWh) en drijft de prestaties ten top zonder zich al te veel te bekommeren om het totale gewicht van de wagen. Massaconstructeurs van hun kant opteren voor een veel bescheidener energiecapaciteit – en bijgevolg een veel lager gewicht. Zo stelt de Hyundai Ioniq EV zich tevreden met 28 kWh om zijn rivalen met 30 kWh (Nissan Leaf) en zelfs 36 kWh (de gefacelifte VW e-Golf) het vuur aan de schenen te leggen. 

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker