Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Kia Rio 1.4, Mazda 2 1.5, Nissan Micra 1.2DIG-S, Opel Corsa 1.4, Toyota Yaris 1.3 en Volkswagen Polo 1.4 : Kleintjes met karakter

Geschreven door Bert Troubleyn op

Het segment van de veelzijdige stadsauto’s floreert als nooit tevoren. En dat het niet altijd diesels hoeven te zijn, bewijzen de benzines in deze klasse, zeker als je het een trapje hoger gaat zoeken.

In de weinig rooskleurige economische context die momenteel heerst in heel Europa en in België in het bijzonder, wekt het geen verbazing dat autokopers vandaag overwegen om in een lager segment te gaan winkelen dan gebruikelijk. Concreet betekent dit dat het huidige grootste segment (de middenklasse) marktaandeel begint te verliezen aan het B-segment, dat van de veelzijdige stadsauto’s. Tijd dus voor een blik op dit deel van de markt met veel groeipotentieel, zeker nu we met drie belangrijke nieuwkomers worden geconfronteerd, die we tegenover drie meer ‘ervaren’ rivalen plaatsen.

De eerste nieuweling in deze grote vergelijkende wegtest is de derde generatie van de Toyota Yaris. De eerste werd in 2000 verkozen tot Europese Auto van het Jaar, onder meer dankzij een innovatieve verschuifbare achterbank en een verrassende verhouding buitenmaten-binnenruimte. Vandaag laat de Yaris die eerste vondst spijtig genoeg achterwege omdat Toyota volgend jaar een hybride afgeleide op de markt wil brengen. Die heeft een vrij groot batterijpakket in de koffer liggen en dat is niet combineerbaar met een verschuifbare bank. Daarvan worden spijtig genoeg alle Yaris-klanten slachtoffer.

De tweede nieuweling is de Nissan Micra. Hij kwam vorig jaar al op de markt, maar met zijn onlangs geïntroduceerde 1.2-driecilinder met compressor (de DIG-S) brengt hij op technisch vlak een interessante innovatie in dit doorgaans vrij conservatieve segment. Met de Toyota heeft de Micra gemeenschappelijk dat ook hij in een van zijn vorige levens tot Auto van het Jaar is verkozen (1993).

Onze derde nieuwkomer, de Kia Rio, komt van een constructeur die nog nooit aanspraak kon maken op die felbegeerde titel. Daarin zou wel eens verandering kunnen komen, want als je ziet welke vooruitgang de Koreanen recent hebben geboekt, begrijp je waarom de gevestigde waarden met een mengeling van respect en angst naar het Verre Oosten kijken.

Onder de vaste waarden vinden we Volkswagen Polo, alweer een ex-Auto van het Jaar (2010 om precies te zijn). Hij is al generaties lang een bestseller in zijn segment en mocht dus niet ontbreken. De twee overige modellen, de Opel Corsa en de Mazda 2, gaan al even mee, maar ondergingen onlangs allebei een ingrijpende technische update om de concurrentie met al die prijsbeesten beter het hoofd te kunnen bieden.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars