Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Opel Agila 1.2 & 1.3 CDTI

Kleine auto's hebben de wind in de zeilen. Met de nieuwe Agila, die het midden houdt tussen een kleine en een veelzijdige stadsauto, wil Opel handig inspelen op die trend.

Prijs
NB
  • Score redactie 12.40 /20

Onder impuls van nieuwe regels en belastingssystemen die vooral rekening houden met de uitstoot van CO2, hebben kleine auto's de wind van achteren. Net als voor de vorige generatie (Agila en Wagon R) hebben Opel en Suzuki opnieuw samengewerkt voor de ontwikkeling van de Agila en de Splash. Beide modellen lopen van de band in de Suzuki-fabriek in het Hongaarse Esztergom. Op mechanisch vlak heeft vooral het Japanse merk zijn bijdrage geleverd, want het is verantwoordelijk voor het platform en dus het onderstel, evenals voor de benzinemotoren. De dieselmotor is dan weer een restant van een akkoord tussen General Motors en Fiat. Suzuki levert duidelijk ook de interieurelementen. Opel zou zich naar het schijnt meer hebben beziggehouden met het exterieur. Door hun compacte buitenafmetingen leunen ze dicht aan bij de kleine stadsauto's, maar dankzij hun wegcapaciteiten en een binnenruimte die voldoet voor de meeste gebruiksomstandigheden, kunnen ze ook wedijveren met veelzijdige stadsauto's. Bovendien is de Agila een halve kleine eenvolumer, een eigenschap die op papier garant staat voor een niet te verwaarlozen functionaliteit.

Rijgedrag: 1.2 132/200 - 1.3 CDTI 124/200

De kleine 1.3 CDTI heeft de verdienste dat hij over meer koppel beschikt en dus beter herneemt, terwijl hij toch zuiniger is. De 1.2 op benzine is echter nerveuzer en tegelijk stiller bij gemiddelde toerentallen. Beide hebben een manuele vijfversnellingsbak, maar de 1.2 kan als optie een automaat krijgen. De elektrische stuurbekrachtiging is licht, maar niet altijd erg nauwkeurig. De kleine draaicirkel vergemakkelijkt het rijden in de stad en het parkeren.

Veiligheid: 124/200

Behalve dat het rempedaal wat brutaal aangrijpt als je er geen erg in hebt, is het remsysteem vrij van bijzondere kritiek. Een ABS en noodremhulp zijn standaard. De koersstabiliteit is niet de grootste troef van de Agila, maar zijn weggedrag is nooit verraderlijk.Voor de passieve veiligheid zorgen standaard vier airbags (twee frontale en twee zijdelingse), terwijl gordijnairbags optioneel te krijgen zijn, net als een ESP trouwens.

Comfort: 116/200

De ophanging is stug, de stoelen zijn vrij hard en missen zijdelingse steun. Het rijcomfort is dan ook niet de grootste troef van de Agila. De rijhouding is vergelijkbaar met die in een eenvolumer: de zitting van de stoel is hoog (zelfs in de laagste stand) en het stuur staat laag (zelfs in de hoogste stand). De binnenruimte is behoorlijk, zonder meer, met een beperkte breedte op schouderhoogte. Helaas is de achterbank niet verschuifbaar.

Functionaliteit: 128/200

De vijf wijd openzwaaiende deuren bieden een vlotte toegang. Minder probleemloos is het zicht schuin naar voren en schuin naar achteren, dat wordt belemmerd door de dikke stijlen. De achterbank is erg makkelijk neer te klappen en maakt een vlakke laadvloer mogelijk. Ze is uit één stuk in de basisversie en bestaat uit twee asymmetrische delen in de Enjoy. De kwaliteit van de materialen en van de afwerking is goed en de standaarduitrusting voldoet.

Budget: 1.2 124/200 - 1.3 CDTI 136/200

Hoewel de Agila best wel zuinig wil zijn, stelt hij op verbruiksvlak teleur, in die zin dat hij niet zo "groen" blijkt te zijn: de 1.2 en de 1.3 CDTI stoten respectievelijk 120 en 131 gram CO2 per kilometer uit. En terwijl de Suzuki-versie van de Agila, de Splash, een garantie krijgt van vijf jaar of 150.000 kilometer, houdt Opel het bij twee jaar, weliswaar zonder kilometerbeperking.

Besluit: 1.2 624/1000 - 1.3 CDTI 628/1000

De nieuwe Opel Agila komt (net als zijn tweeling-halfbroertje, de Suzuki Splash) terecht in een segment dat onder invloed van de in Europa steeds talrijkere CO2-maatregelen een mooie toekomst wacht. Het is dan ook jammer dat hij op dat vlak niet wat beter scoort. Geen van deze twee versies komt in België namelijk in aanmerking voor een overheidspremie, omdat ze allebei boven de CO2-grens van 115 g/km zitten. Bovendien betreuren we dat deze kleine Opel niet wat functioneler is (door onder meer zijn kleine koffer en het ontbreken van een verschuifbare achterbank) en niet zo comfortabel rijdt. Toch is de vooruitgang in vergelijking met de vorige generatie overduidelijk, of het nu is qua stijl, uitrusting, algemeen comfort of weggedrag.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Opel Agila 1.2 & 1.3 CDTI nalezen in AutoGids 743 van 16 april 2008.

  • Verhouding buitenmaten-binnenruimte
  • Discrete en trillingvrije motor
  • Handig vijfdeurskoetswerk
  • Makkelijke instap
  • Keurige veiligheidsuitrusting
  • Opbermogelijkheden voorin
  • Afwerking, materiaalkeuze
  • Moeizame hernemingen
  • Stug werkingscomfort (ophanging, stoelen?)
  • Gebrekkige steun stoelen
  • Geen verschuifbare achterbank
  • Niet bijzonder ecologisch
  • Zicht schuin voor- en achteruit

In dit artikel : Opel, Opel Agila

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker