Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Mokka-e: Frisse wind

Geschreven door Steven Appelmans op

Met de nieuwe Mokka wil Opel een frisse wind laten waaien. Binnen het merk zelf, omdat de kleine SUV vormelijk de weg toont die ze vanaf nu in Rüsselsheim uit willen, maar evengoed in het segment, door de elektrische aandrijving van meet af aan aan te bieden.

38.900 €

Herinnert u zich nog de Opel GT X ­Experimental? Met die designstudie uit 2018 konden we eertijds zelfs even een paar bochten nemen in de loods waar Opel verzamelen had geblazen. Die rondjes werden ook toen volledig elektrisch afgewerkt. Veel technische informatie kregen we op dat moment niet, behalve dan dat er een 50 kWh sterke batterij in de vloer schuilde. U mag drie keer raden wat de capaciteit is van de lithium-ionbatterijen die vandaag dienstdoen in de Mokka-e... En die batterij is lang niet het enige dat de Mokka heeft overgenomen van de conceptcar. Ook de zwarte strook kunststof die de ledkoplampen verbindt – de zogenoemde Opel Vizor – werd geïntroduceerd door die GT X. Idem wat de herwerkte ‘Blitz’ betreft, het befaamde Opel-logo (de ring errond werd wat smaller en de merknaam werd onderaan ingegraveerd). 

Verder verwijzen ook het koetswerk in twee kleuren (met zwart bovenwerk), de contrasterende verchroomde strip rond de raamframes en het lichtdesign zowel voor- als achteraan naar de stijlstudie. Dat amalgaam van kenmerken past binnen wat ze bij Opel de Compass-­filosofie noemen. Concreet vertaalt zich die in – al dan niet duidelijk zichtbare – assen die horizontaal en verticaal over de voor- en achterkant van de Mokka lopen, om elkaar finaal te kruisen in de logo’s op de neus en de kont. Eerlijk gezegd vergt het wel héél veel inlevingsvermogen om er ook daadwerkelijk een kompas in te zien, maar het belangrijkste is dat het uiteindelijke resultaat er best mag wezen. En met een Cx van 0,32 is de Mokka ook nog eens behoorlijk gunstig gestroomlijnd.

  • Uitstekend compromis onderstel
  • Knappe looks
  • Ergonomie bediening
  • Ruimte achterin
  • Karige basisuitrusting standaardversie
  • Meerprijs Mokka-e t.o.v. benzineversie

In dit artikel : Opel, Opel Mokka

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker