Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Astra GTC 1.6 SIDI

De 1.6 SIDI is de eerste van een resem nieuwe benzinemotoren die we van Opel mogen verwachten. Wij maakten kennis met deze rechtstreeks ingespoten krachtbron in de Astra GTC.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Zoals de naam SIDI (Spark Ignition Direct Injection) aangeeft, wordt de benzine rechtstreeks in de verbrandingskamers ingespoten. Standaard wordt hij gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, dezelfde als het exemplaar in de 1.6 CDTI. Hier kan hij echter als optie worden vervangen door een automaat met evenveel verhoudingen. De drukgevoede viercilinder kan een maximumkoppel van 260 Nm naar voren schuiven (280 Nm in overboost) vanaf 1.650 o/m. Dat is 50 Nm meer dan zijn voorganger, de 1.6 T, en bovendien geeft hij die waarde 550 o/m eerder vrij. Daarvoor gebruikt hij een turbo met lage inertie. Hij geniet dus een grotere elasticiteit, wat de hernemingen ten goede komt.

In de praktijk verrast de nieuwkomer met zijn zachte werking. Hij klimt lineair in de toeren en komt het aangenaamst voor de dag wanneer hij soepel wordt gebruikt. De spreiding van de manuele versnellingsbak is er op toegespitst om hem met lage toerentallen te laten werken om zo het beste te halen uit zijn maximumkoppel en tegelijk zijn verbruik en geluidsproductie te beperken.

Dankzij zijn elastische karakter biedt de 1.6 SIDI meer comfort en soepelheid, terwijl hij tegelijk zuiniger en krachtiger is dan zijn voorganger. Zo wordt deze kleine krachtbron een aantrekkelijk aanbod, temeer nu de interesse voor benzinemotoren langzaamaan opnieuw toeneemt.

U kunt de Eerste Test van de Opel Astra 1.6 SIDI nalezen in AutoGids 882 van 21/8/2013.

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens Opel

Nieuwe opel astra in stock

Tweedehands Opel

Tweedehands opel astra