Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 130 (2022) - break getest

Geschreven door Hans Dierckx op

De nieuwe Opel Astra is er nu ook als break, oftewel Sports Tourer. AutoGids doet de test met de 1.2 Turbo 130.

Prijs
NB

Concept

Wanneer je achter een Opel Astra van de nieuwe generatie rijdt, zal je niet zien of het om een gewone vijfdeurs of om een Sports Tourer gaat, behalve dan aan de positie van de nummerplaat en aan de (optionele) rails op het dak. De achterlichten en alle andere visuele elementen zijn immers dezelfde. Ook in profiel zie je het verschil pas voorbij de achterdeuren, tot daar is zowat alles hetzelfde als bij de kortere versie.

Nochtans is de Opel Astra Sports Tourer fors verbouwd. De wielbasis is 5,7 centimeter langer, en de volledige carrosserie hebben de Duitsers met een kleine 27 centimeter verlengd.

Nu, deze break is dan wel in Duitsland ontworpen en gebouwd, fundamenteel is dit in Fransman. De huidige Opel Astra staat immers op de derde generatie van het EMP2-platform van Citroën en Peugeot, waarop onder andere ook de huidige 308 rust. Idem dito voor de motoren, waaronder deze 1.2-driecilinder op benzine (110 of 130 pk). Daarnaast kan je een 1.5-diesel van 130 pk krijgen, een PHEV-aandrijflijn van 180 pk, en vanaf 2023 ook een volledig elektrische variant.

Als Sports Tourer is de Opel Astra 1.500 euro duurder dan de vijfdeurs. De instapprijs zit op 28.400 euro voor de 1.2 van 110 pk. De diesel is 6.500 euro duurder, maar komt wel met extra standaarduitrusting. De plug-inhybride kost net geen 40.000 euro.

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 130 (2022) - riante achterbouw

Rijgedrag

Het Franse fundament is beter dan de GM-architectuur van de vorige Astra-generaties. Lichter van bouw en merkelijk stijver, waardoor het onderstel van de Sports Tourer een stuk trefzekerder kon worden afgesteld. Ook de efficiënte 1.2 is prima geschikt voor deze uit de kluiten gewassen break.

Met 4,64 meter lengte kan de Opel Astra Sports Tourer comfortabel 5 personen huisvesten, mede dankzij de langere wielbasis en dus extra beenruimte. De koffer is riant, met een minimaal volume van 597 liter, uit te breiden tot 1.634 liter middels de neerklapbare achterbank (in 3 delen). Opgelet wel: wie voor de hybride gaat, moet het met minder volume stellen.

Bij de andere versies heeft de vloer een dubbele bodem, waarin je ook het rolscherm kwijt kan. Daarvoor moet je wel 2 extra dekseltjes wegnemen, wat nodeloos omslachtig is. Wel handig is dan weer dat de kofferklep elektrisch open en toe kan, desgewenst met een voetveeg onder de bumper. In de koffer zit ook een 12-voltstopcontact.

Opel Astra Sports Tourer

Verdict

In de schoot van General Motors was dit model een grijze muis, maar de verhuis naar PSA/Stellantis heeft de Opel Astra schwung gegeven, ook als Sports Tourer. Het Franse fundament is beter, waardoor hij lichtvoetiger en efficiënter werd. De ontwerpers zijn er bovendien in geslaagd om dat grote binnenruim fraai te verpakken, met een eigentijdse vormgeving die geen sierstukken van doen heeft om goed op het netvlies te liggen.

Verwante testen

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker