Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Citroën C5 Tourer 2.0 HDi, Ford Mondeo Clipper 2.0 TDCi, Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 130, Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D, Skoda Superb Combi 2.0 TDI 136 & Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 136 : Ruimtespecialisten

Geschreven door Gaetan Philippe op

Deze test speelt de ruimste grote breaks tegen elkaar uit, auto's die je kiest om hun kofferinhoud en plaatsaanbod eerder dan voor hun stijl. Maar zelfs hier blijkt eens te meer dat de adjectieven 'mooi' en 'functioneel' zelden perfect samengaan.

Deze vergelijkende test werd geïnspireerd door de jongste nieuwigheid bij Skoda: de Superb Combi. Deze nieuwkomer richt zich voornamelijk op gezinnen en steunt op het recept van de Octavia en Fabia Combi, die elk op hun niveau de concurrentie overschaduwen met hun kofferinhoud. Wij onderzoeken of dat ook geldt voor de Superb, die in berlineversie al bekendstaat om zijn binnenafmetingen een limousine waardig.

Het minimale koffervolume van een break, gemeten op ‘gordelhoogte’, is niet noodzakelijk groter dan bij de berline waarvan hij is afgeleid. Voor deze test selecteerden we dan ook alleen modellen die meer zijn dan een ‘vijfdeursvariant’. Om elke subjectiviteit te mijden baseerden we onze keuze op het reële bagagevolume en het minimale en maximale laadoppervlak (lengte en breedte). Globaal gesproken hebben onze zes protagonisten in de configuratie met vijf plaatsen een kofferinhoud tussen 530 en 600 liter, meer bepaald 533 liter (Citroen C5 Tourer), 554 liter Ford Mondeo Clipper), 540 liter (Opel Insignia Sports Tourer), 633 liter (Superb Combi), 543 liter (Toyota Avensis Wagon) en 603 liter (VW Passat Variant). Modellen als de Honda Accord Tourer (405 liter), de Mazda 6 Sport- Break (519 liter), de Peugeot 407 SW (450 liter) en de Renault Laguna Grandtour (508 liter) vallen dus af...

Daarnaast hebben we besloten om onze test te beperken tot tweeliter-dieselmotoren, de favoriete keuze van veelrijders in ons land en de maximale cilinderinhoud voor wie geen verlammende verkeersbelasting wil ophoesten. Die voorwaarde sluit de Honda Accord Tourer een tweede keer uit als gevolg van zijn 2,2 liter grote i-DTECmotor, maar had wel de Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D (525 liter kofferinhoud) en de Volvo V70 2.0D (575 liter) toegelaten. Helaas waren deze twee modellen niet beschikbaar voor deze test. Jammer, want beide merken hebben een lange breaktraditie, zeker in het geval van Volvo, een naam die iedereen spontaan associeert met deze koetswerkvorm.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars