Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Astra (2022): Operatie Verleiding

Geschreven door Xavier Daffe op

Laten we eerlijk zijn: de Opel Astra is sinds zijn geboorte in 1991 altijd een ‘goede auto’ geweest, maar hij heeft nooit het enthousiasme van de massa gewekt. Voor deze zesde generatie lanceert Rüsselsheim een heuse verleidingsactie.

32.400 €

De Astra zit al sinds zijn geboorte in het middelpunt van het Europese C-segment, dat van de compacte middenklassers, waarin we zowel berlines als breaks of, meer recentelijk, cross-overs terugvinden. Zonder bijzonder te schitteren, maar ook zonder minpunten. Laten we het er maar op houden dat hij altijd in de top 5 van de verkoop heeft gestaan, zonder er ooit in te slagen zijne majesteit de Volkswagen Golf te onttronen. In het verleden zouden we hem een ‘wit product’ hebben genoemd.

Maar dat was vroeger.Want in 2019 integreerde de Franse PSA-groep Opel in zijn portefeuille, en recenter ging datzelfde PSA op zijn beurt op in het grote Stellantis. In elk geval neemt deze zesde generatie van de Astra afscheid van de overblijfselen van het GM-tijdperk die nog terug te vinden waren in zijn voorganger (uit 2015): hij is gebaseerd op het EMP2 ‘V3’-platform dat ook als basis dient voor de kersverse DS 4 en de Peugeot 308.

Het is echter moeilijk een Franse origine te ontdekken onder deze verleidelijke lijn, waarvoor de ontwerpers van Opel klaarblijkelijk enige vrijheid hebben gekregen. Want ook al blijven zijn verhoudingen die van een klassieke vijfdeurshatchback, toch straalt hij een aura uit, een charisma waar geen van de vijf vorige generaties ooit aanspraak op kon maken. En als je weet dat design nog steeds een van de belangrijkste redenen is om een auto te kopen, dan kun je er zeker van zijn dat de Astra deze keer wel wat argumenten in petto heeft.

Koetswerk en afmetingen

Met een lengte van 4,37 meter is deze nieuwe generatie slechts 4 millimeter langer dan de vorige. Hij is echter aanzienlijk breder (5 centimeter) en iets lager (evenveel). Dat betekent dat hij nog steeds een van de grootste in zijn segment is, aangezien een Golf VIII bijvoorbeeld 4,28 meter lang is. Maar zijn wielbasis is lichtjes toegenomen (met 1,5 centimeter...) tot 2,67 meter (identiek aan die van zijn Franse neven), wat een van de langste is in het segment. Alleen jammer dat die extra lengte zich niet vertaalt in extra interieurruimte.

Qua styling scoort de nieuwe Astra goed. Bijvoorbeeld met de typische Opel Vizor-grille, die werd geïntroduceerd op de laatste Mokka en sindsdien is overgenomen door de Crossland en Grandland. Onder een zwart gerookt glas uit één stuk zitten smalle koplampen verborgen, optioneel samengesteld uit twee keer 84 onafhankelijke leds die intelligente en vooral automatische verlichting kunnen genereren.

De naar achteren geschoven cabine, de vrij lange motorkap met een vouw in het midden, de brede schouders: het zijn allemaal elementen die bijdragen tot een zekere visuele harmonie, tot een sterke persoonlijkheid zonder toevlucht te moeten nemen tot overbodige plooien of nutteloze randen. Kortom, stonden de eerste vijf Astra-generaties in het teken van soberheid, dan komt deze zesde generatie gedurfd uit de hoek. Wellicht was dat nodig om de technische verwantschap met de DS4 en Peugeot 308 te doen vergeten. Is het een succes? Iedereen mag zelf oordelen, maar in ieder geval kun je hem die ‘onbeschaamdheid’ niet verwijten.

2022 Opel Astra review

>> Lengte: 4373 mm, breedte: 1860 mm, hoogte: 1441 mm, wielbasis: 2675 mm

Interieur en kofferruimte

Zodra je bent ingestapt, word je verrast door de kwaliteitsindruk van het interieur. Zorgvuldig gekozen materialen, een nauwkeurige assemblage, een afwerking van hoog niveau: we weten dat Stellantis-topman Carlos Tavares binnen zijn strategie om de Duitse premiummarkt te veroveren een absolute prioriteit heeft gemaakt van de algemene kwaliteit van zijn producten. Het is een kwestie van geloofwaardigheid in de ogen van het publiek. En een garantie op hogere winstmarges... Deze Astra bewijst dat het dus geen loze woorden zijn.

Geheel volgens de huidige trend zit de bestuurder voor twee digitale schermen van 10 duim, die samen het Pure Panel vormen, zoals Opel het noemt, en die optioneel achter één enkel ontspiegeld glazen paneel kunnen worden gegroepeerd (Pure Panel Pro). De sfeer is er een van eenvoud: aanraaktechnologie is alomtegenwoordig en de automatische versnellingspook neemt de vorm aan van een kleine schuifregelaar op de middenconsole die geen plaats inneemt en de inrichting van meerdere opbergruimtes mogelijk maakte.

Opels befaamde ergonomische stoelen met AGR-label (goedgekeurd door de Duitse vereniging Aktion Gesunder Rücken) zijn standaard of optioneel, afhankelijk van het uirustingsniveau. Ze staan 12 millimeter lager dan voorheen en bieden een uitstekende rijpositie en een comfortniveau dat ze geschikt maakt voor lange afstanden. Afhankelijk van de uitrusting of het uitrustingsniveau kunnen ze ventileerbaar of verwarmbaar zijn of uitgerust zijn met een massagefunctie, enzovoort. Net zoals dat voor het koetswerkontwerp geldt, lijkt het erop dat Opel een zekere onafhankelijkheid heeft kunnen genieten om zich aan de binnenkant te onderscheiden van zijn Franse neven.

Op papier zou je geneigd zijn te denken dat de bagageruimte met ongeveer 50 liter is toegenomen, van 370 tot 422 liter. Dat is gedeeltelijk waar. Behalve voor de dieselversies, die omwille van de AdBlue tank, dat volume zien dalen tot 377 liter, evenals voor de plug-inhybrideversies (180 of 225 pk), die slechts kunnen rekenen op 352 liter omwille van de logische aanwezigheid van de batterijen (van 12,4 kWh). In het beste geval kan het volume dankzij de verstelbare vloer en de neerklapbare rugleuningen worden opgevoerd tot 1.250 liter. Als dat nog niet volstaat, biedt de al aangekondigde breakversie SportsTourer 609 tot 1634 liter (548 tot 1.574 voor de plug-inhybrideversies).

2022 Opel Astra review

>>> Koffervolume: 422 - 1339 liter (PHEV: 352 - 1268 liter)

Specificaties en prestaties

Logischerwijs is het motorengamma gebaseerd op dat van de Peugeot 308. De kleine driecilinder-benzinemotor van 1,2 liter, elders PureTech genoemd en hier gewoon ‘Turbo’, levert naar keuze 110 pk/205 Nm (manuele zesversnellingsbak) of 130 pk/230Nm (manuele zesbak of achttrapsautomaat), bij een ongewijzigd koppel van 230 Nm. Het gamma wordt vervolledigd door een kleine 1.5-diesel met 130 pk en 300 Nm met manuele of automatische versnellingsbak.Daarnaast kan de Astra ook aanspraak maken op de plug-inhybridetechnologie die we al zagen in de DS 4 en Peugeot 308: de twee Hybrid-varianten koppelen een 1.6-turbobenzinemotor met 150 of 180 pk aan een 110 pk sterke elektromotor, samen goed voor respectievelijk 180 of 225 pk. In het beste geval bedraagt de elektrische WLTP-actieradius 60 kilometer. Een volledig elektrische Astra is trouwens gepland voor 2023.

Voor deze eerste kennismaking konden we rijden met een 130 pk sterke 1.2 Turbo met handgeschakelde zesversnellingsbak, en met een 1.5 Turbo Diesel gekoppeld aan de achttrapsautomaat. De benzinemotor verraadt zijn driecilinderarchitectuur door zijn typische stemgeluid (ook al wordt dat op zich nog goed gefilterd), de zelfontbrander vertoont een zekere ruwheid onder belasting, maar beide blijken voldoende soepel dankzij hun goed gespreide versnellingsbak en hun stevige koppel dat al van bij erg lage toeren beschikbaar is. Beide aandrijfgehelen stemmen dan ook tot volle tevredenheid, ondanks de nogal lange schakelwegen van de manuele versnellingsbak van onze benzineversie. Voor wat het waard is: op het einde van onze korte testrit gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 6,7 l/100 km voor de benzine en 5,6 l/100 km voor de diesel. Als dat klopt, is dat zeker geen slecht resultaat, rekening houdend met de aard van het testparcours.

2022 Opel Astra review

>>> Motoren: 1.2 Turbo (110/130 pk) / 1.5 Diesel (130 pk) / 1.6 PHEV (180 of 225 pk) 

Rijgedrag

Hoewel de technische basis identiek is aan die van de DS4 en 308, kreeg Rüsselsheim de vrijheid om de onderstelkarakteristieken van de Opel Astra aan te passen.Door te kiezen voor een andere afstelling voor de (passieve) schokdempers, door stijvere veren en antirolstangen te gebruiken en door de stuurinrichting anders te kalibreren (met een betere centrering) biedt de Astra meer stabiliteit op de Autobahn, maar ook een betere koetswerkondersteuning dan de Peugeot 308, met minder uitgesproken rolneigingen en een grotere levendigheid tot gevolg. Wat speelsere keuzes dus, op een ogenblik dat Peugeot net inzet op meer comfort. En dat leidt tot verrassende conclusies. Want zeg nu zelf: een Opel die dynamischer rijdt dan een Peugeot, het lijkt wel de wereld op zijn kop…

2022 Opel Astra review

Belgische prijs Opel Astra

In België begint het nieuwe Astra-gamma bij 24.150 euro met de kleine 1.2 Turbo-motor van 110 pk en de manuele zesbak. Dat is dus merkelijk minder dan wat Peugeot aanrekent voor de 308 met dezelfde motor (25.950 euro). Gezien zijn esthetische persoonlijkheid, zijn uitrustingsniveau en zijn digitale raffinement is de Astra ook een goede deal in vergelijking met een Ford Focus 1.0 Ecoboost met 100 pk (vanaf 24.845 euro) of een Renault Mégane 1.0 TCe 115 (24.525 euro). Om nog maar te zwijgen van de meer dan 29.000 euro die Volkswagen voor de basisversie van de Golf 1.0 TSI 110 vraagt.

Nochtans kan de nieuwe Astra ook claimen dichter bij de premiumwereld te staan, gezien de erg gunstige kwaliteitsindruk. Waarom dan niet vergelijken met een Audi A3 Sportback 35 TSI met 110 pk (vanafprijs 27.350 euro) of een BMW 116i met 109 pk (27.370 euro)? Alleen de Mercedes A-Klasse is met meer dan 33.000 euro voor de basisversie een pak duurder! Anderzijds kost de oplaadbare hybrideversie met 180 pk, die vooral zelfstandigen en de vlootmarkt zal interesseren, een flinke 36.150 euro, al is die natuurlijk wel 100 procent aftrekbaar (de prijs van de 225 pk-versie is nog niet bekend).

2022 Opel Astra review

>>> Overzicht versies en prijzen Opel Astra (België)

Opel Astra – verdict AutoGids

De nieuwe Opel Astra slaat spijkers met koppen. Niet alleen met zijn knappe koetswerkontwerp, maar ook met een chassisafstelling die én opvallend dynamisch én toch nog voldoende comfortabel is. Ook de kwaliteitsindruk gaat er sterk op vooruit, terwijl de connectiviteit helemaal up-to-date is.De grootste verdienste is evenwel dat de Astra zijn Franse afkomst netjes weet te verbergen, wat van deze Opel veel meer maakt dan zomaar een kloon van de Peugeot 308. Deze zesde generatie heeft dan ook alles in huis om de meest succesvolle te worden.

 

  • Kwaliteitsindruk interieur
  • Aangename en dynamische rijpositie
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Bediening manuele versnellingsbak
  • Wat ruwe 1.5 Diesel onder belasting
  • Wel groter, niet ruimer dan zijn voorganger

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker