Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Meriva

De Opel Meriva was een voortrekker toen hij in 2003 het segment van de compacte eenvolumers creëerde. Tien jaar later is hij nog steeds een van de meest intelligente modellen in zijn segment.

Prijs
NB

De vernieuwde Meriva pakt uit met de uitstekende 1.6 CDTI, die werd ingewijd door de Zafira Tourer en ondertussen verkrijgbaar is in heel wat modellen van het merk. Hij zal geleidelijk aan zowel de 1.3 als 1.7 CDTI vervangen, die uit een vorig tijdperk stammen. Met zijn vermogen van 136 pk werpt deze zelfontbrander zich in eerste instantie op als een topversie, maar hij wordt erg binnenkort gelanceerd in een toegankelijkere variant met 110 pk. In zijn huidige uitvoering verricht hij wonderen in de Meriva. Niet alleen door zijn discretie op het vlak van lawaai en trillingen, maar ook door zijn reserves, waaraan zijn koppel van 320 Nm niet vreemd is. Dat maakt deze compacte eenvolumer erg dynamisch om mee te rijden, terwijl het comfort eveneens verbetert. Daarvan getuigt tevens het chassis, dankzij een filteringscapaciteit van erg hoog niveau. We hadden deze motor trouwens graag gecombineerd gezien met een automaat. Helaas is dat niet mogelijk.

In deze gefacelifte Meriva, die je vooral herkent aan zijn hertekende neus, valt de stevige vooruitgang op die werd geboekt op het vlak van materiaal- en afwerkingskwaliteit. Dat is vooral te danken aan de nieuwe middenconsole, die bovendien ergonomischer is, ondanks het feit dat je er meer functies op terugvindt dan voordien. Maar om die uitgebreidere uitrusting ten volle te kunnen smaken blijf je beter weg van de Essentia. Die instapversie moet het bijvoorbeeld stellen zonder de zijdelingse airbags of gordijnkussens, de radio-cd-mp3 met stuurwielbediening, het intelligente opbergsysteem FlexRail (de grote, verschuifbare middenconsole), airco of de eerder al vermelde leddagrijlichten. En om te kunnen proeven van het nieuwe infotainmentsysteem IntelliLink 600 kun je het beste kiezen voor de topversie Cosmo, die er standaard mee is uitgerust, al is het ook als optie verkrijgbaar op de Enjoy (450 euro). Bovendien biedt het Intellilink 600 met Siri Eyes Free een handige iPhone-integratie.

We kunnen niet ontkennen dat deze Meriva uitgesproken kwaliteiten heeft op het vlak van functionaliteit, met tal van goed ontworpen bergvakken, een uitstekende rijhouding en dito stoelen, een voorbeeldige moduleerbaarheid en een topuitrusting op multimediavlak. Op een paar uitzonderingen na zijn de opties erg voordelig geprijsd en hij kan zich opwerpen als een erg homogene en aangename auto voor alledag.

U kunt de Eerste Test van de Opel Meriva nalezen in AutoGids 897 van 19/3/2014.

In dit artikel : Opel, Opel Meriva , Opel Crossland x

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars