Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Zafira Life: What’s in a name?

Opel doet alsof het een nieuwe generatie voorstelt van de Zafira. Achter deze historische naam schuilt echter geen echte eenvolumer meer. Maar dat doet niets af aan de kwaliteiten van de Zafira Life.

Prijs
NB

Het concept

Ondanks de naam en de marketingverwijzingen van Opel naar de geschiedenis van de Zafira mag deze nieuwkomer eigenlijk niet worden voorgesteld als de opvolger van de compacte eenvolumer van het merk uit Rüsselsheim. De nieuwe Zafira Life is in werkelijkheid een neef van de Citroën SpaceTourer, Peugeot Traveller en Toyota ProAce Verso. Net zoals die modellen staat hij op dezelfde basis als de bedrijfsvoertuigen Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Toyota ProAce en Opel Vivaro. De nieuwe Zafira Life moet dus worden gezien als de erfgenaam van de Vivaro en zijn Combi-versie, die tot negen passagiers kan vervoeren. Sinds 2014 is de markt van de compacte eenvolumers met maar liefst 54 procent gekrompen en zijn er 314.000 exemplaren minder verkocht. Tegelijk zag een ander segment zijn verkoopcijfers in quasi dezelfde grootorde groeien: dat van de compacte bestelwagens die zijn aangepast aan personenvervoer, want daarvan werden sinds 2014 59 procent meer stuks verkocht, en de cijfers namen met meer dan 100.000 exemplaren toe. De keuze van Opel om de Zafira te laten herleven in deze markt lijkt dus toch niet zo gek.

Wat er verandert

Net zoals zijn neven Citroën SpaceTourer, Peugeot Traveller en Toyota ProAce Verso is de Opel Zafira Life beschikbaar in drie lengtes: ‘Small’ (4,60 meter), ‘Medium’ (4,95 meter) en ‘Large’ (5,30 meter). Tussen de Small en de Medium verschilt de wielbasis, terwijl in de Large extra centimeters in de achteroverhang zitten. Elk van deze drie varianten kan negen inzittenden vervoeren, dus ook de Small, hoewel die nochtans 10 centimeter korter is dan de vorige Zafira. Wat de oude Vivaro Combi Long betreft, die is toch nog een paar centimeter langer dan de nieuwe Zafira Life Large.

Dat weerhoudt de Zafira Life er niet van om bijzonder ruim en moduleerbaar voor de dag te komen. Zo zijn configuraties met vijf, zes, zeven, acht of negen zitplaatsen mogelijk en kunnen de met leder beklede op rails geplaatste stoelen ook met het gezicht naar elkaar worden opgesteld. De voorstoelen kunnen verwarmd of zelfs masserend zijn, terwijl tot zes Isofix-bevestigingspunten beschikbaar zijn, wat grote gezinnen op prijs zullen weten te stellen. Ook een verwijderbare tafel is verkrijgbaar, net zoals diverse stopcontacten om elektronische apparaten mee op te laden. De behoorlijk ruime Zafira Life neemt van zijn neven een troef over, namelijk een tot 1,90 meter beperkte hoogte, waardoor hij in de meeste parkings past.

Hoe hij rijdt

Aanvankelijk zal de Zafira Life enkel verkrijgbaar zijn met dieselmotoren. Dat is een redelijke keuze gezien het gewicht, het formaat en het sleepvermogen van deze auto. Je kunt dus kiezen tussen een 1.5-turbodiesel van 102 of 120 pk en een tweeliter met 150 of 177 pk, met koppelwaarden van 270 tot 400 Nm afhankelijk van de versie. Qua overbrenging zijn de kleinste motoren verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak, maar wordt de krachtigste viercilinder gekoppeld aan een snel reagerende achttrapsautomaat. Bovendien maakt die het mogelijk om de versnellingspook te vervangen door een aangename draaiknop.

Onderweg geeft de 150 pk sterke 2.0 blijk van voldoende prestaties. Hij is niet bepaald een stormram, maar hij laat de auto op een voldoende vlotte manier hernemen. Ook qua rijgedrag zoekt hij niet echt naar dynamiek, maar eerder naar comfort, met een goede ondersteuning. We weten ook de goede geluiddemping van de Zafira Life te smaken, waardoor je zonder veel moeite een gesprek kan voeren met de mensen op de achterste rijen. Qua verbruik kwamen wij op Duitse gewestwegen uit op 7,7 l/100 km. Begin 2021 stelt Opel ook een zuiver elektrische versie voor.

Budget

Ondanks die beperkte hoogte moet je in deze Zafira Life toch 20 centimeter hoger klimmen dan in de vorige Zafira’s. Ook de rijhouding is hoog en typisch voor een model dat van een bedrijfsvoertuig is afgeleid. Desondanks moeten we benadrukken dat het dashboard van de Zafira Life in de buurt komt van dat van een eenvolumer en dat de afwerkingskwaliteit op niveau is. We zijn hier ver verwijderd van de wereld van de kale bestelwagens. Dat blijkt trouwens ook uit de uitrusting, die bepaalde berlines of SUV’s niets te benijden heeft.

Zo kun je rekenen op een head-updisplay, een klimaatregeling met drie temperatuurzones, twee elektrische schuifdeuren die kunnen worden geopend met een eenvoudige voetbeweging, een groot schuifdak of een geconnecteerd navigatiesysteem dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto (al blijft de schermdiameter beperkt tot 7 duim). Uiteraard is ook de veiligheidsuitrusting niet over het hoofd gezien, en zaken zoals een adaptieve snelheidsregelaar met camera, een automatisch remfunctie voor voetgangers, een spoorassistent en een vermoeidheidsdetectie zijn allemaal verkrijgbaar.

Ons verdict

Ga niet af op de naam van dit model, want de Zafira Life heeft niet veel te maken met zijn voorganger, behalve dan zijn naam en zijn binnenruimte. De Opel Zafira Life zal daardoor niet enkel professionele vervoerders aanspreken, maar ook kroostrijke gezinnen op zoek naar zitplaatsen en kofferruimte. Zij krijgen een uitrusting die bij een goede eenvolumer past, evenals een beperkt verbruik. Dat laatste kunnen we echter niet zeggen van de prijs, die ver verwijderd is van die van de vorige Zafira.

  • Binnenruimte
  • Comfortuitrusting
  • Redelijk verbruik
  • Prijs
  • Onterechte naam
  • Automaat enkel met 177 pk-versie

In dit artikel : Opel, Opel Zafira

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker