Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Top 5 – eenvolumers die geschiedenis hebben geschreven

Geschreven door Frédéric Kevers op 31-08-2021

Vandaag is de SUV koning, maar nog niet zo lang geleden waren kroostrijke gezinnen verlekkerd op eenvolumers. We blikken terug op 5 modellen die de geschiedenis hebben bepaald en die herinneringen hebben gecreëerd.

Nu het schooljaar weer start, begint voor velen het ‘corvee’ om het nageslacht naar de klas te brengen. Hoewel de SUV vandaag de koning van het asfalt is, is er nooit beter geweest dan een eenvolumer om grote gezinnen naar school te voeren. Een terugblik op 5 modellen die de geschiedenis van deze soort en het collectieve geheugen hebben gevormd.

Chrysler/Plymouth Voyager – 1983 – 1990

De auto die wij kennen als Chrysler Voyager kwam in 1983 op de markt als Plymouth Voyager/Dodge Caravan en was de eerste eenvolumer op de markt, tot ongenoegen van Renault. Met een formaat halverwege tussen een bestelwagen en een break, twee achterbanken achter de voorstoelen en een zijdelingse schuifdeur heeft de Voyager met zijn zeer Amerikaanse looks een hele generatie gevormd. Hij werd een onmiddellijk succes, met niet minder dan 210.000 verkochte exemplaren in het eerste volledige productiejaar. Van deze eerste generatie zouden in totaal meer dan 2 miljoen stuks worden verkocht.

Dodge Caravan 1983

Renault Espace – 1984 – 1991

Na de Voyager lanceerde Renault in 1984 de Espace, de eerste eenvolumer van Europa en van Frankrijk. Het project voor een eenvolumer werd aanvankelijk door Matra aangeboden aan Peugeot, maar werd uiteindelijk de Renault Espace. Hij wist zich te onderscheiden door een meer moduleerbare interieurindeling en apart verwijderbare stoelen achterin. Hij kon tot 7 passagiers vervoeren. Je kon bovendien de voorstoelen naar achteren draaien zodat hij een heus klein salon werd. De Renault Espace was qua vormtaal wat meer gedurfd en had echt een profiel dat uit één volume bestond. Hij onderscheidde zich verder door zijn twee achterdeuren met conventionele opening.

Renault Espace 1984

Opel Zafira – 1999 – 2005

Als eerste compacte eenvolumer met 7 zitplaatsen betekende de Opel Zafira een belangrijke stap in de evolutie van de moduleerbaarheid van dit soort auto’s. Niet alleen verwelkomde hij tot 7 mensen aan boord binnen een compact formaat, maar bovendien bood hij diverse configuraties zonder dat je ooit een stoel moest verwijderen aangezien de derde zitrij onder de vloer kon verdwijnen. Opel noemde zijn vondst Flex7 en zag het onmiddellijk worden gekopieerd door de concurrentie.

Opel Zafira 2002

Fiat Multipla – 1998 – 2004 (voor facelift)

De Fiat Multipla heeft in zijn eerste versie best wat inkt doen vloeien, zowel door zijn… bijzondere look als door de intelligente en originele indeling van zijn interieur. Met zijn ‘eendensnavel’ en koplampen net onder de voorruit boven een zeer lage en platte motorkap liet de Multipla niemand onverschillig. Maar zijn koetswerk was niet het meest originele. Het interieur bood namelijk 6 zitplaatsen verdeeld over… twee rijen, met onder meer een centrale plaats voorin. Op die manier kon hij zoveel mogelijk ruimte bieden binnen een compact formaat. Een grappige anekdote: Michael Schumacher, destijds Ferrari-coureur, maakte reclame voor deze merkwaardige Fiat, maar het model kende nooit het verhoopte succes als gevolg van zijn look en zijn afwerking die niet het niveau van de concurrentie haalden.

Fiat Multipla 1999

Citroën Xsara Picasso – 1999 – 2010

De van de conceptcar Xanae afgeleide Citroën Xsara Picasso sloeg bij zijn introductie in december 1999 in als een bom. Deze eenvolumerafgeleide van de fantasieloze Xsara trok de aandacht door zijn naam “met de handtekening van de meester” Pablo Picasso, maar ook door zijn design, dat zo van de Spaanse schilder had kunnen komen. Met zijn eivorm en bijna perfecte symmetrie tussen de voor- en de achterkant leidde de Xsara Picasso net zoals de Fiat Multipla tot flink wat toogdiscussies. Toch wist de Fransman zich te onderscheiden door een uitstekend rijgedrag en een typisch Citroën-comfort, waardoor hij een meer succesvolle carrière kende dan zijn Italiaanse evenknie, met zo’n 1,75 miljoen verkochte exemplaren.

Citroën Xsara Picasso 1999

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten