Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / PEUGEOT 308 2.0 BlueHDi 180 A : Van zes naar acht

Geschreven door Gaetan Philippe op

Naast de 1.5 BlueHDi krijgt de gefacelifte Peugeot 308 nog een primeur: een achttrapsautomaat van Aisin AW, enkel te verkrijgen in de GT in combinatie met de krachtigste 2.0 BlueHDi (180 pk).

Prijs
NB

We hadden liever deze achttrapsautomaat zien debuteren op een minder luidruchtige diesel dan deze tweeliter, die er al een carrière op zitten heeft met een zestrapsautomaat. De geluiddemping is niet veranderd, zo vertelde men ons bij Peugeot. Wel is het verbruik merkelijk verbeterd, tot wel 7 procent in vergelijking met de vroegere ‘EAT 6’.

Dat is natuurlijk te danken aan de twee bijkomende verhoudingen en een meer geoptimaliseerde spreiding van de tussenversnellingen (waarbij de toerentalsprongen bij de schakelovergangen meer uitgevlakt worden), maar ook aan de uitgebreide werking van het start-stopsysteem, dat nu zijn ding al doet zodra de snelheid onder de 20 km/h komt. De achttrapsautomaat is ook compacter en lichter dan het zestrapsexemplaar.

  • Rijplezier en functionaliteit
  • Verfijnd schakelgedrag in normale modus
  • Uitrusting en afwerkingskwaliteit
  • Achttrapsautomaat enkel op 2.0 BlueHDi 180
  • Weinig competitieve prijzen
  • Rijhouding niet naar ieders smaak

Wat betreft de sturing in de Sport-modus, kunnen er dus nog wat puntjes op de i gezet worden, maar voor de rest is de nieuwe achttrapsautomaat een uitstekende vervanger van het ‘oude’ zestrapsexemplaar. Enkel jammer dat hij enkel aangeboden wordt op de krachtigste versie van de 2.0 BlueHDi.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker