Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Peugeot RCZ

Ondanks de crisis en het ongunstige klimaat lijkt de echte liefhebbersauto nog lang niet ten dode opgeschreven: achter het stuur van de Peugeot RCZ is het al rijplezier wat telt. Een verademing...

Prijs
NB

Het verhaal van de RCZ begint in 2007, toen Peugeot de gelijknamige conceptcar voorstelde op het autosalon van Frankfurt. Niemand verwachtte dat hij echt in productie zou gaan, en zeker niet zo snel. Dat huzarenstukje speelden de ingenieurs klaar door de coupé te baseren op het platform van de berline 308. Peugeot liet ons alles samen zo'n 240 kilometer met zijn nieuwe coupé rijden in het indrukwekkende decor van Spaans Baskenland, waar weinig toeristen komen en de wegen slingerend tegen de flanken van de Pyreneeën opklimmen. Eerst mochten we de diesel aan de tand voelen, die uiteraard vooral indruk maakt met stevige hernemingen dankzij het hoge koppel. De schokdemping is erg stevig, maar de filtering is werkelijk uit de kunst, zodat het ophangingscomfort meer dan aanvaardbaar blijft. Koetswerkbewegingen worden erg efficiënt ingedijkt. In scherpere bochten voel je echter het hoge gewicht van de dieselmotor op de neus wegen en gaat de coupé vroeg ondersturen. Dat is telkens verrassend, omdat het stuur wel precies is, maar niet erg helder communiceert. Het onderstuur is echter gemakkelijk op te vangen door gas terug te nemen. Daarbij hoef je nooit schrik te hebben dat de achterpartij dwars komt te staan, want die blijft braaf in het gareel. Zeker als je het standaard (uitschakelbare) ESP aan laat, dat zo subtiel ingrijpt dat het nooit stoort.

Wanneer we halverwege mogen overstappen in de 1.6 THP, komt het werk van de onderstelingenieurs pas echt tot zijn recht. Deze krachtigste versie krijgt vooraan een onderliggende veerpootbrug, voor een levendiger weggedrag, en de scharnierpunten van de McPhersons zijn geleend bij de 407. In combinatie met het 70 kilo lagere gewicht op de neus in vergelijking met de diesel leveren die subtiele aanpassingen een groot verschil op. Het weggedrag is veel neutraler, met minder onderstuur en bij een erg dynamische rijstijl zelfs licht 'meesturende' achterwielen. De THP 200 wordt standaard geleverd met een kleiner stuurwiel, maar dat verhelpt helaas maar weinig aan het minder communicatieve karakter van de besturing.

Een conceptcar in productie nemen, je moet het maar durven in deze tijden van rationalisering en besparingen. Dat het resultaat zo geslaagd is, doet ons respect voor Peugeot alleen maar groeien. Maar als u dan toch besluit om een RCZ te kopen, gunt u zichzelf dan ineens het plezier van een benzinemotor. Niet dat de 2.0 HDi zich slecht uit de slag trekt, maar met de THP 200 onder de motorkap verandert deze designcoupé in een sympathiek sportwagentje.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot RCZ

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker