Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 718 GTS 2018: Een verhaal van drie letters

Geschreven door Julien Matagne op

Porsche kleeft een “Gran Turismo Sport”-logo op de 718 Boxster en Cayman. Onder dat mooie kleedje schuilt een ronduit opwindend onderstel.

Prijs
NB

Het concept

Porsche gebruikte de benaming Gran Turismo Sport voor het eerst in 1963, met de 904 Carrera GTS, een voor de openbare weg gehomologeerde racewagen. Op slechts een paar dagen werden 106 exemplaren geassembleerd zodat Porsche mocht aanschuiven aan de start van een reeks prestigieuze uithoudingsraces (een vereiste van het reglement), waar de 904 GTS veelvuldig uitblonk. De 924 GTS en 928 GTS zetten de legende verder in de jaren 1980 en 1990. Daarna was het wachten tot 2008 om het GTS-logo weer te zien opduiken, deze keer op de Cayenne. Het acroniem is dan niet meer dan een rij letters die op alle Porsche-modellen opduikt. Vandaag knoopt het idee echter weer (deels) aan bij zijn wortels met de 718 Boxster en Cayman, die een vergelijkbare architectuur hebben als de 904 GTS: een centraal achterin ingeplante boxerviercilinder.

Wat er verandert

De Porsche 718 GTS erft de 2.5-turboviercilinder van de 718 S. Hij ontwikkelt hier 365 pk, of 15 pk meer, dankzij een hogere turbodruk (1,3 bar in plaats van 1,1) en een grotere inlaatcollector. Dat is 35 pk en 70 Nm meer dan de atmosferische zescilinderboxer van de vorige generatie Boxster en Cayman GTS. Dankzij de drukvoeding wordt het maximumkoppel eerder gehaald, want het piekt bij 420 Nm van 1.900 tot 5.000 o/m, of zelfs 430 Nm in combinatie met de optionele PDK-zevenversnellingsbak (3.557,4 euro).

De 718 GTS onderscheidt zich verder door een interieur met leer en alcantara, donkergetinte lichten, meer gestroomlijnde bumpers, 20-duimvelgen van de 911 Carrera S en een dubbele centrale uitlaat. Maar ze krijgen vooral standaard het sperdifferentieel PTV en de gestuurde ophanging PASM met een 1 centimeter lagere bodemvrijheid in vergelijking met de 718 S.

Hoe hij rijdt

De 718 is al goed uitgebalanceerd op stalen veren, maar ze krijgen een heel nieuwe dimensie met de PASM-ophanging. De Boxster vliegt met verbluffend gemak over het asfalt dat door de zon van Andalusië is vervormd en gemarteld. In die mate dat je eigenlijk een circuit moet gaan opzoeken om het volledige potentieel van de 718 GTS te kunnen ontdekken. Het technische circuit van Ascari combineert snelle ‘bankings’ met bochten die achter een helling verborgen zitten. Tussen zijn in- en uitveerbewegingen hangt de baby-Porsche de acrobaat uit, maar hij wijkt nooit van zijn traject af. Hij wordt goed geleid door de voortrein van de 911, die gepaard gaat met een heerlijk precies en communicatief stuur.

Daarom kunnen we ons des te beter concentreren op het hart van het monster. Zijn boxerviercilinder, die stationair klinkt zoals de motor van een Kever om daarna te gaan trillen met een metalige stem wordt nog versterkt door de sportuitlaat. Het tempo gaat in crescendo (Normal, Sport, Sport+ of individueel) via de pook van de PDK, die perfect past bij de flat-four. Het hitsige duo staat volop garant voor kicks: 4,1 seconden voor de 0 naar 100 km/h en een topsnelheid van 290 km/h. Daarmee is hij een halve seconde sneller dan met de handbak. En ze zijn niet alleen performanter, maar ook zuiniger: 8,2 in plaats van 9,1 l/100 km.

Budget & uitrusting

Porsche vraagt voor de 718 GTS 11.000 euro meer dan voor de S. Je komt dus uit op 79.109,8 euro voor de Cayman en 81.166,8 euro voor de Boxster. Dat is veel geld per extra paardje. Maar tegelijk breidt Porsche de standaarduitrusting uit voor een bedrag van bijna 15.000 euro aan opties. Je krijgt uiteindelijk toch waar voor je geld, maar laat ons de essentie van de franje onderscheiden: je kan moeilijk om de actieve ophanging en het sperdifferentieel PTV heen, die hier standaard zijn maar anders 1.573 en 1.452 euro zouden kosten op de S-versie. Maar al de rest is esthetische fantasie… al ziet misschien niet iedereen dat zo.

Concurrentie

De 718 GTS krijgt alleen weerwerk van zijn neef, de Audi TT RS. Tegenover de viercilinderboxer van de Porsche zet die zijn explosieve vijfcilinder, die ook is gekoppeld aan een uitmuntende gerobotiseerde zevenbak, maar die wordt gecombineerd met vierwielaandrijving, iets waar de 718 nog steeds niet van wil weten. De basisprijs van de TT RS is lager (70.522,8 euro), maar Audi past dezelfde prijzenpolitiek toe als Porsche: voor alles moet je bijleggen.

Ons verdict

In zijn GTS-versie wint de 718 aan prestaties, efficiëntie en exclusiviteit, maar het is vooral een manier van Porsche om een optiebundel te verkopen onder het mom van een “speciale reeks”. Een 718 S met dezelfde ‘onmisbare’ opties is exact even goed…

  • Verhouding prijs-uitrusting GTS
  • Samewerking boxermotor/PDK/PTV
  • Efficiëntie PASM-ophanging
  • PDK onmisbaar maar optie
  • Snuit te laag voor verkeersdrempels
  • Wel heel erg luide sportuitlaat

In dit artikel : Porsche, Porsche 718

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker