Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / De garage – Honda N360

Geschreven door Ken Divjak op 08-07-2022

In onze rubriek 'De garage' stellen autoliefhebbers hun trots op wielen voor. Deze keer: de Honda N360 van Filip Discart.

“We hebben er al eens met zijn vieren in gezeten, maar toen waren onze kinderen wel nog klein”, grapt Filip Discart tijdens de begroeting. De Honda N360 is dan ook een echte kei-car (kort voor ‘keijidōsha’ oftewel ‘licht autootje’ in het Japans) en daarom aan heel wat beperkingen onderworpen qua afmetingen en motorinhoud.

“Voor de stickers erop hingen, wist bijna niemand wat het was,” gaat de automecanicien verder, “dus heb ik maar een setje in het lettertype van de Honda S600 laten maken ter verduidelijking.” Voor wie nog zou twijfelen, het getal 360 in de naam staat effectief voor de motorinhoud van de tweecilinder, uitgedrukt in cc.

Moeilijk vindbaar

“Daarmee levert het blokje ongeveer 30 pk, maar dat is in de beste motorsporttraditie wel bij 9.000 toeren, terwijl het totale wagengewicht slechts 500 kilogram bedraagt.” Niet dat Filip vandaag nog het onderste uit de kan haalt van zijn 58 jaar oud Hondaatje. “Daarvoor heb ik veel te lang naar vrijwel onvindbare onderdelen moeten zoeken. Sommige stukken moet je speciaal laten maken omdat niemand ze nog heeft of verkoopt. Zelfs in Japan is de voorraad stilaan opgedroogd, mede omdat ze er met de N360 geracet hebben.”

Dat deed onze Vlaams-Brabander overigens ook in zijn jonge jaren, maar dan op een ander manier. “Ik ken dit specifieke exemplaar al sinds mijn twaalfde”, bekent de onderhand 52-jarige eigenaar. “Mijn oom runde vroeger een Honda-garage en had de N360 overgenomen van een klant om te bewaren en ooit te restaureren. De wagen stond geparkeerd in het atelier, wat voor mij natuurlijk het ideale excuus was om erin te kruipen en te doen alsof.”

Familiestuk

Toen bleek dat het familiestuk in 2012 verkocht zou worden, twijfelde Filip geen seconde. “Uiteindelijk heb ik er vijf jaar aan gesleuteld, maar sindsdien is het wekelijks genieten van een ritje om de fijne mechaniek fit te houden.”

Die eerste keer aan het stuur van zijn speelgoedauto in het verkeer zal hij overigens nooit vergeten. Beter nog, Filip werkt momenteel samen met zijn zoon – ook een automecanicien – aan een volgende N360 die de kei-cartraditie bij de Discarts in leven moet houden.

Foto's: © Dennis Noten

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten