Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 911 GT2 RS

Leve de helse, maar o zo heerlijke cadensen die uitzonderlijke sportievelingen ons opleggen op een racecircuit. Welkom in een decadent universum, dat van de grootse Porsche 911 GT2 RS.

Prijs
NB

We bevinden ons op een klein testcircuit van het LuK Driving Center, niet ver van Baden-Baden in Duitsland, aan de rand van het Zwarte Woud, voor de presentatie van de "krachtigste in serie gebouwde 911 uit de geschiedenis". In het huidige geval spreken we over 620 pk, 700 Nm en 1.370 kilo, hetzij een verhouding gewicht-vermogen van 2,2 kilo/pk, wat dichter aanleunt bij die van een racewagen dan die van een auto voor op de openbare weg. De motoringenieurs hebben zich dit keer over het modulaire blok van 3,6 liter uit de GT2 gebogen (530 pk, 680 Nm) om er het vermogen van 620 pk uit te persen en een koppel dat tijdelijk 700 Nm kan bedragen. De laaddruk is twee maal zo groot als die van een 'gewone' 911 Turbo, hetzij 0,2 bar hoger dan die van de GT2.

Door de lamentabele weersomstandigheden (mist, stortbuien, enzovoort) op het parcours zijn we niet tot het uiterste kunnen gaan in deze GT2 RS. We stellen ons dan maar tevreden met de stelling dat de motor, ongelofelijk zachtaardig gedraagt bij lage toerentallen, zodat uitjes in stedelijke omgeving perfect haalbaar zijn, terwijl de ophanging alles behalve beenhard is en het rijcomfort bij courante snelheden gevrijwaard is gebleven. De stabiliteitscontrole werd speciaal afgesteld voor deze versie, om paradoxaal genoeg erg vroeg in te grijpen, maar op zo een discrete wijze dat de bestuurder het niet kan gewaarworden.

Met een prijskaartje van meer van 240.000 euro vraagt de GT2 RS een aanzienlijke inspanning, maar de pakweg 500 potentiële kopers zullen zich er wellicht niet door laten afschrikken. Integendeel, want in het universum van de supercars geeft hij rivalen als de Bentley Continental GTC Supersports (630 pk, 236.000 euro), de Corvette ZR1 (de 'beste koop', met 647 pk voor 140.000 euro...), de Ferrari 458 Italia (570 pk, 196.000 euro) en de Lamborghini Gallardo Superleggera (570 pk, 210.000 euro) wellicht het nakijken. Een strijd tussen titanen die des te leuker is omdat hij volledig nutteloos is...

U kunt de Eerste Test van de Porsche 911 GT2 RS nalezen in autogids 804 van 18/8/2010.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker