Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Audi RS5, BMW M4, Jaguar F-Type S en Porsche 911 Targa 4S : Downsizing

Geschreven door Gaetan Philippe op

In vergelijking met de vroegere M3 is de BMW M4 Coupé bedacht met een veel kleinere motor. Moet hij daarmee zijn meerdere erkennen in rivalen als de Audi RS5 Coupé, Jaguar F-Type Coupé S of Porsche 911 Targa 4S?

Je zou van de M4 kunnen zeggen dat hij evenveel kost als twee 420i’s. Je zou ook kunnen zeggen dat hij niets meer is dan de sportiefste versie van een alles bij elkaar vrij ‘alledaags’ model en dat hij dan ook net als de Audi RS5 nooit aanspraak kan maken op de exclusiviteit van de Jaguar F-Type of de Porsche 911, die hier allebei in hun respectieve S-versies aantreden. En toch heeft de nieuwe topsporter van BMW het DNA van een kampioen die – alleen al op papier – het nodige respect weet af te dwingen van die twee en hen zelfs, volgens het verdict van de chronometer, op afstand kan houden.

Daarmee hebben we de vier hoofdrolspelers voorgesteld van deze genadeloze confrontatie, waar elkeen in billijke mate lof zal krijgen en sancties zal incasseren. Maar voor we beginnen met onze evaluatie, moeten we onze sportieve kemphanen tegen elkaar afwegen en -meten. In deze vierkamp treden twee coupés aan die volledig zijn afgeleid van een berline (de RS5 en de M4) en twee zuivere coupés die zijn afgeleid van een cabriolet of roadster, of vice versa (de F-Type Coupé en de 911, die hier zijn opwachting maakt in Targa-livrei). De eerste twee zijn logischerwijs langer: de Audi meet 4,65 meter en de BMW 4,67 meter, terwijl de strikte tweezitter uit Groot-Brittannië en de 2+2 uit Duitsland het respectievelijk houden bij 4,47 en 4,49 meter.

De prijs voor de breedste schouders gaat zoals verwacht naar de Jaguar (1,88 meter breed), gevolgd door de BMW (1,87 meter), die onbetwistbaar minder elegant is, deels omdat hij het hoogste dak heeft (1,38 meter, tegenover 1,31 meter voor de Brit). De tegelijk lagere (1,29 meter) en smallere (1,85 meter) Porsche cultiveert zijn unieke en onverslijtbare lijn, die blijft verleiden, terwijl hij in zijn volumes toch de minst evenwichtige is. Met zijn hoogte van 1,36 meter en zijn breedte van 1,86 meter blijkt de Audi makkelijk de best geproportioneerde.

Op de weegschaal laat de sportieveling met de vier ringen echter wel het hoogste gewicht optekenen (1.715 kilo), ver voor de Jaguar (1.594 kilo), de Porsche (1.575 kilo) en de BMW (1.572 kilo). Die laatste verdient daarmee een eervolle vermelding omdat hij erin slaagt om beter te doen – een beetje, maar toch – dan de 911, die tot vandaag onklopbaar was qua lichtheid. Met die nuance echter dat onze Targa 4S wel het gewicht meedraagt van zijn vierwielaandrijving (net als de Audi, trouwens) en van de verstevigingen voor zijn halfopen koetswerk, wat de prestatie van de BMW wat relativeert. Ook de Jaguar krijgt een schouderklopje, omdat hij onder de grens van de 1.600 kilo leeg blijft door ruimschoots een beroep te doen op aluminium, een materiaal dat Audi wel promoot, maar waarvan het verbazingwekkend genoeg weinig gebruikmaakt voor zijn RS5… Op papier zijn de dynamische krijtlijnen dus al uitgezet.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker