Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Porsche 911 Turbo S Cabriolet - als een wervelwind

Geschreven door Klaas Janssens op

Met de haren in de wind is het net iets eenvoudiger om de 650 paarden van de 911 Turbo S in het gareel te houden. Maar maak je geen illusies, ook als Cabriolet blijft dit een duivels snelle Porsche.

274.942 €

Concept

Geen nieuwe Porsche 911 zonder Turbo-versie. En geen 911 Turbo zonder Cabriolet-afgeleide. En die is krachtiger dan ooit, want deze S-versie sleurt 650 paarden en 800 Newtonmeters uit zijn 3,7 liter-biturboboxer. Die power wordt op het asfalt gezet via een gerobotiseerde PDK-transmissie met dubbele koppeling en acht verzetten. Voor de nodige tractie zorgt de standaard gemonteerde vierwielaandrijving. De door een Launch-controlefunctie geholpen sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 2,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 330 km/u. 

Ook als Cabriolet ontpopt de Porsche 911 Turbo S zich als een rijdende catalogus van hedendaagse mechanica. Naast de intelligente vierwielaandrijving komt deze Neunelfer standaard met actieve rolstangen, dynamische motorsteunen en koolstofkeramische remmen. Het verbrede en met extra koelopeningen getooide Turbo-koetswerk vertrouwt op actieve aerodynamica: achteraan beschikt deze Porsche 911 over een uit koolstofvezel opgetrokken spoiler die verschillende standen aanneemt, vooraan heb je een rubberen vleugel die naar beneden klapt bij hogere snelheden. In de neus zitten er actieve sleuven die zich openen bij of heel lage of heel hoge snelheden, dus wanneer de aandrijflijn extra koeling kan gebruiken.

De 911 Cabriolet zweert bij een zachte dakconstructie, die uit magnesium opgetrokken componenten gebruikt om ervoor te zorgen dat de kap niet gaat zwellen bij hogere snelheden. Het hydraulische systeem opent of sluit in nauwelijks 12 seconden, een striptease die de Turbo S ook al rijdende lukt tot een snelheid van 50 km/u. Een elektrisch uitschuifbare winddeflector zorgt ervoor dat je ook open kan blijven rijden bij hogere snelheden.

Test Porsche 911 Turbo S Cabrio - AutoWereld (Klaas Janssens)

Weggedrag

Want dat is het grote probleem van de Porsche 911 Turbo S. Hij gaat te gemakkelijk te hard, waardoor je beleving mist. Bij legale snelheden klinkt de boxermotor bovendien als een stofzuiger, zelfs met de optionele sportuitlaat moet je bijzonder fel van leer trekken vooraleer de platte zespitter gaat zingen. En dan nog: de combinatie van partikelfilters en steeds strengere decibelnormen smoort de soundtrack zodanig dat je niet langer hoort welk hoogtechnologisch juweeltje er in de achtersteven hangt.

Over de unieke positie van de motor gesproken: ook dat voel je nog nauwelijks. De 911 Turbo S Cabriolet laat zich niet makkelijk provoceren, want die dokkerende neus en die beruchte pendelbeweging behoren inmiddels tot de rijke Porsche-geschiedenis. Dat zorgt ervoor dat je vol vertrouwen op bochten afstormt en steeds meer snelheid maakt, want de efficiëntie van het chassis kan je enkel omschrijven als wonderbaarlijk. Tegen gewone snelheden - tot 200 km/u in het geval van de 911 Turbo S Cabriolet, mét dak open - is deze Porsche zowat bulletproof.

Dat is geweldig, want je wil niet dat die paardenstal op hol slaat. Maar het knaagt opnieuw aan de beleving. Nu blijft voorzichtigheid geboden, want de 911 Turbo S daagt je uit steeds verder te gaan. Zo ver dat je al gauw begint te denken dat deze Porsche je alles vergeeft. En dan wordt het link, want dan liggen de snelheden zo ontzettend hoog dat de consequenties van een inschattingsfout desastreus kunnen zijn. 

Test Porsche 911 Turbo S Cabrio - AutoWereld (Klaas Janssens)

Verdict

De dubbelrol die Porsche speelt met de 911 Turbo S maakt indruk. Langs de ene kant heb je de waanzinnige prestaties en de messcherpe dynamiek, langs de andere kant de toegankelijkheid en de finesse die deze atleet haast net zo dagelijks bruikbaar maakt als een reisberline. Maar het is wel of het een of het andere, want bij legale snelheden en gewone verplaatsingen vergeet deze Porsche de onderbuik te beroeren en mis je de vlinders die dergelijke supersportwagen hoort op te roepen.

Tegenwoordig verkiezen we de open variant steeds vaker boven de gesloten koetswerkversie. Met je hoofd in de wind vermindert de drang om het onderste uit de kan te halen en ervaar je intenser wat er om je heen gebeurt, waardoor je makkelijker kan genieten. Dat is ook het geval bij de 911 Turbo S. Maar dan mis je wel het gevoel met iets speciaals rond te rijden, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij een topless Ferrari of een open Aston Martin. Al is het misschien die onderkoelde pose die deze Porsche zo onaantastbaar maakt.

 

  • Belachelijk snel
  • Belachelijk toegankelijk
  • Knappe dakconstructie
  • Doffe boxerklanken
  • Beperkte sensaties (bij legale snelheden)
  • Niet overal even kwalitatieve interieurmaterialen

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker