Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Porsche werkt aan Cayenne Turbo 'Plus'

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-05-2021

Als de Porsche Cayenne Turbo Coupé nog niet genoeg is voor je, heb dan nog even geduld. Porsche kondigt namelijk een nog scherpere versie aan. Genoeg om de Lamborghini Urus het leven zuur te maken?

Porsche gaat voor de troon van de performance-SUV's door een nog krachtigere en dynamisch capabelere Porsche Cayenne Turbo Coupé te bouwen. De Lamborghini Urus zit daarmee duidelijk in het vizier van Porsche, maar ook de Audi RS Q8 zal op zijn plaats worden gezet. Op het programma staat het klassieke recept: meer vermogen, een geoptimaliseerd chassis en een meer uitgekiende aerodynamica.

>>> Ontdek hier alle prijzen van de Porsche Cayenne (Coupé)

Urus als doelwit

Bij de super-SUV's heeft de Volkswagen-groep het leeuwendeel in handen met de Audi RS Q8, Bentley Bentayga Speed, Lamborghini Urus en de Porsche Cayenne Turbo (Coupé). Maar Porsche was duidelijk niet blij met het feit dat het niet aan de top van deze hiërarchie stond. Daarom heeft het merk uit Zuffenhausen besloten om het potentieel van de Cayenne Turbo Coupé te vergroten en er de referentie in zijn segment van te maken. Het aangewezen doelwit is niemand minder dan zijn Italiaanse neef met de stier.

Porsche Cayenne Turbo Plus Coupe 2021

640 pk twin-turbo V8

Om de prestaties van zijn grote SUV te verbeteren, verhoogt Porsche het vermogen van de 4.0 twin-turbo V8 tot 640 pk, een winst van 90 pk die hem tussen de Audi RS Q8 (600 pk) en de Lamborghini Urus (650 pk) brengt, die dezelfde motor en hetzelfde platform delen. Met 850 Nm zal het de kolos niet ontbreken aan middelen om als een speer te gaan. Maar bij Porsche weet men dat vermogen niets is zonder een goed chassis.

Lichter, dynamischer

Er is hard gewerkt aan het gewicht van dit monster, dat enkele elementen van het Lightweight Sport pack (als optie verkrijgbaar op de normale Cayenne Turbo Coupé) omvat, om onder de 2.200 kilo te blijven. Om de traagheid van zo'n bewegende massa onder controle te houden, is het actieve rolstabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) herzien voor een betere carrosseriebeheersing in de bochten.

Deze verbeterde stabiliteit wordt gecombineerd met een meer dynamische vooras, zoals Lars Kern, de testrijder van Porsche die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van deze 'super-Cayenne Coupé', bevestigt: "In vergelijking met de Cayenne Turbo Coupé zijn de voorwielen nu een halve duim breder en is het negatieve camber met 0,45 graden verhoogd om een groter contactoppervlak te bieden voor de 22-duims sportbanden die speciaal voor dit model zijn ontwikkeld."

Porsche Cayenne Turbo Plus Coupe 2021

De juiste aerodynamica

De duivel zit in de details, en Porsche heeft dat begrepen door specifieke aerodynamische elementen te ontwikkelen voor deze gepeperde versie van de Cayenne Turbo Coupé. Het prototype draagt nog steeds een gedeeltelijke camouflage, zodat we de details niet precies kunnen zien, maar we kunnen een herziene voorbumper raden met specifieke inkepingen om de motor- en remkoeling te optimaliseren en een agressievere spoilerlip, een hogere actieve spoiler aan de achterzijde en een herontworpen diffuser met centrale uitlaatpijpen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten