Detailtests / Porsche Cayenne S : De Cayenne van de verzoening?
Voor de derde keer nu al koppelt Porsche het XXL-formaat van een grote SUV aan zijn sportieve principes. Met deze keer meer nadruk dan ooit op sport zelfs. Is dit de Cayenne van de verzoening?
- Score redactie 15.88 /20
De Cayenne is het meest controversiële model in het huidige Porsche-gamma… en tegelijkertijd een van de best verkopende Porsches. Dit was de auto waarmee de diesel zijn intrede deed bij Porsche, en ook de eerste Porsche die zo hoog op zijn poten stond, maar sinds zijn lancering in 2002 verkocht het Duitse merk er wel al 770.000 exemplaren van. Want terwijl de diehard-Porsche-liefhebbers het misschien op hun heupen kregen van een SUV, effende de Cayenne voor het merk wel het pad naar een klantenbestand dat zowel oog had voor sportieve karaktertrekken als voor praktische kenmerken. Deze derde generatie trekt de koetswerklijnen van zijn voorganger glad en meet zich een profiel aan dat tegelijk ranker is (hij is 6,3 centimeter langer en 0,9 centimeter lager), maar ook gespierder oogt (de breedte nam met 2,3 centimeter toe) en beter door de lucht klieft (Cx van 0,34). De Cayenne neemt daarbij de nieuwe stijlelementen van Porsche over, zoals de strook die de achterlichten met elkaar verbindt. Maar vooral erft hij veel technologie die we al kennen van zijn kleinere broers. Tenminste, op voorwaarde dat de klant daarvoor budget wil uittrekken...
- Verrassende rijdynamiek
- Veelzijdige motor
- Onberispelijke afwerking
- Binnenruimte en kofferruimte
- Eindelijk modern infotainmentsysteem
- Hoge prijs
- Hoog gewicht
- Echte innovaties zijn opties
- Lacunes in standaarduitrusting
- Beperkte algemene waarborg
In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne
HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum
Tests
Onze tests
De concurrenten
Mercedes-Benz GLE-Klasse Coupé Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+
Lexus RX RX450h Privilege Line
BMW X5 M50d (294 kW)
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands