Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi 150: Serene kilometervreter

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op

De nieuwe uitstootnormen die in september 2018 hun intrede deden, betekenden de doodsteek voor de 1.6 dCi in de Renault Talisman. Maar niet getreurd, want de 1.7 dCi blijkt een waardige opvolger.

Prijs
NB

In vergelijking met de oude 1.6 dCi 160 moest de nieuwe 1.7 Blue dCi 150 in de Talisman een klein beetje aan punch inleveren: op papier ontwikkelt hij niet alleen 10 pk minder, maar ook ‘maar’ 340 Nm in plaats van 380 Nm (telkens vanaf 1.750 o/m). In de praktijk is er echter geen enkele reden tot klagen. Deze viercilinder staat altijd paraat, zelfs van bij de laagste toerentallen, en klimt monter in de toeren, waarbij hij vanaf 2.000 o/m voelbaar een tandje bij steekt. Wel viel ons op dat de motor geen toonbeeld van discretie is: onder belasting doet hij zijn werk een tikkeltje luidruchtig en zijn er ook wat trillingen voelbaar. Eenmaal op kruissnelheid is daar gelukkig niets meer van te merken.

Manueel

Zeker in dit segment, dat zijn pijlen richt op de zakelijke bestuurder, is de manuele versnellingsbak stilaan een echte zeldzaamheid aan het worden. We waren dan ook enigszins verbaasd te zien dat Renault de 1.7 Blue dCi in de Talisman enkel aanbiedt met een handgeschakelde zesbak (de ‘dCi 160 EDC’ in de catalogus blijkt een tweeliter te zijn). Op zich niet onoverkomelijk... ware het niet dat de bediening ervan teleurstelt: de bak schakelt licht, maar gevoelloos en de pook heeft bijzonder onzuivere vergrendelingen.

Kilometers vreten

Dankzij de vierwielsturing 4Control is de Talisman tot heel wat in staat op een bochtig traject, maar toch is dit geen gooi-en-smijtauto; daarvoor wordt zijn koetswerk onvoldoende ondersteund en biedt het stuur te weinig feedback. Deze break komt vooral tot zijn recht op de snelweg: de rechtuitstabiliteit is voorbeeldig, de ophanging is comfortabel en de stoelen (met elektrisch verstelbare lendensteun en massage in ons geval) zaten ons alvast als gegoten. Bovendien bewijst de 1.7 Blue dCi in dergelijke omstandigheden hoe zuinig een diesel kan zijn: over onze hele test kwamen wij uit op een gemiddelde van 5,1 l/100 km, gemeten aan de pomp. Voorwaar een mooi resultaat voor zo’n grote auto.

Ons verdict

De 150 pk-versie van de 1.7 Blue dCi past uitstekend bij de Talisman Grandtour. Hij is soepel, gewillig en voldoende krachtig en tegelijk spaarzaam, zeker op langere snelwegtrajecten. Want dat is uiteindelijk wat deze grote break het beste doet: sereen en comfortabel kilometers vreten. En net daar wringt het schoentje: zo’n auto verdient eigenlijk een automaat. Wij zouden dus ernstig overwegen om een beetje bij te betalen en voor de tot 160 pk toegeknepen 2.0 Blue dCi met 160 pk en gerobotiseerde EDC-versnellingsbak te gaan.

  • Krachtige en gewillige motor
  • Laag verbruik
  • Binnenruimte en koffer
  • Motorgeluid en -trillingen onder belasting
  • Onaangename bediening versnellingsbak
  • Weinig intuïtieve R-Link-interface

In dit artikel : Renault, Renault Talisman

Eindredacteur AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker