Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Captur

Door zich ergens tussen een berline, een compacte eenvolumer en een SUV te positioneren wil de cross-over Renault Captur het beste van drie werelden verenigen. Missie volbracht of niet?

Prijs
NB

Het segment van de op de stad gerichte cross-overs allerhande bruist echt van het leven. De jongste vertegenwoordigers van het genre halen alles uit de kast om bij nieuwe klanten in de smaak te vallen. En in tegenstelling tot wat we hadden kunnen verwachten in het kader van de samenwerking met Nissan, rust de Captur niet op de basis van de Juke, maar wel op het B-platform van het merk, dat sinds kort dienstdoet voor de Clio IV en dat nog voor een twintigtal andere modellen wordt gebruikt.

In de praktijk blijkt het aanbod coherent, al leek de diesel ons tijdens deze test ondanks zijn beperkte vermogen overtuigender, wellicht door zijn 30 Nm hogere koppel. Niet alleen herneemt hij vlotter, de 1.5 dCi blijkt ook verbazingwekkend stil en trillingsarm te werken. Overigens leek de Captur ons minder gevoelig voor stroomlijnwervelingen en dus voor windgeluiden dan de Clio. Dat is paradoxaal gezien zijn grotere hoogte en lengte, die hem op dit vlak niet bevoordelen. Binnenin zit je inderdaad hoger dan gewoonlijk, met als voordeel een mooi zicht rondom.

Met de Captur pikt Renault rustig in op de trein van de stads-crossovers, zelfs al is die laatste nog maar net vertrokken. De Fransen hebben dus niet veel vertraging en bieden een model aan dat volledig en op efficiënte wijze aansluit bij deze tendens naar extreme personaliseerbaarheid en genrevermenging. Renault heeft het nieuwe model tussen een traditionele berline, een compacte eenvolumer en een SUV in willen positioneren. Van de eerste erft hij een geslaagd compromis tussen rijgedrag en comfort, van de tweede leent hij de slimme bergvakken en de relatieve moduleerbaarheid (verschuifbare achterbank) en van de SUV's ten slotte neemt hij het gedrongen en hoge postuur over, al moet hij het wel stellen zonder vierwielaandrijving. Het geheel is verpakt in een design waarover iedereen zijn eigen oordeel moet vellen, om uit te komen bij een auto die weliswaar bulkt van de compromissen, maar dan wel compromissen die steek houden.

U kunt de Eerste Test van de Renault Captur nalezen in AutoGids 874 van 30/4/2013.

In dit artikel : Renault, Renault Captur

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars