Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Renault Clio V: generationele evolutie

Verwachte lancering : 01-06-2019

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-01-2019

Op het eerste gezicht neemt de 5e generatie Renault Clio de grote lijnen over van de 4e. En toch is het Franse wagentje ingrijpend veranderd. Het is zelfs een beetje korter en lager, met een C-vormig uiterlijk.

Door Tony Verhelle

Na de gedigitaliseerde cockpit onthult Renault nu ook de buitenkant van de 5e generatie Clio. De compacte hatchback wordt verwacht op het salon van Genève komende maart. Het nieuwe model is duidelijk herkenbaar als een Clio, het is meer een stilistische evolutie dan een revolutie. Naast de look evolueren ook de afmetingen. Zo is de Clio V 14 mm korter dan de IV. Hij is ook 30 mm lager geworden. Dat zou hem “aerodynamica en sportiviteit opleveren” volgens Renault, zonder aan leefbaarheid te verliezen.

Wat er verandert

Designbaas Laurens van den Acker is aan zijn consolidatieronde bezig wat uiterlijk design betreft, dat betekent dat we geen grote vernieuwingen/veranderingen moeten verwachten op dat vlak. “Voor de Clio hadden we nog een bijkomend probleem,” vertelt hij ons, “je zou het parafraserend het Golf-dilemma kunnen noemen: onze klanten houden zo zeer van het huidige Clio-design en de auto verkoopt zo goed dat het zeer risicovol zou zijn om dat uiterlijk grondig te wijzigen. Dat hebben we dan ook niet gedaan.”

De nieuwe Clio is uiterlijk een wat expressievere kloon van zijn voorganger. De luchtroosters in de neus worden groter voor een betere koeling, de auto wordt iets korter (14 mm) maar toch gestrekter doordat hij niet minder dan 30 mm lager wordt. Hij is ook aerodynamischer dan zijn voorganger.

Clio krijgt nu ook de uitgesproken lichtsignatuur die Renault al een tijdje hanteert, met LED-dagrijlichten maar ook LED-koplampen vanaf het eerste uitrustingsniveau, terwijl achteraan een C-vormige lichtsignatuur prijkt met bovenaan de achterklep een breder maar ook fijner derde stoplicht. De achterlichten lopen door in de kofferklep.

Het profiel wordt verder geaccentueerd door een chroomlijst rond de ruiten en zwarte of chroomaccenten, het zwarte plastic van vroeger heeft nu de koetswerkkleur. Wat die kleuren betreft, waar  de vorige Clio werd gelanceerd (en zeer populair was) in vurig rood (“rouge flamme”) wordt dat nu “orange Valencia”, terwijl nog andere opvallende kleuren hun intrede doen, onder meer speciaal bruin en blauw. De nieuwe Clio zal in 11 kleuren verkrijgbaar zijn en met drie verschillende uiterlijke personaliseringspacks. Vanzelfpsrekend krijgt de R.S.-Line specifieke sportieve addenda mee en sportieve 17 duim velgen, daar waar Initiale Paris wat meer elegantie meekrijgt door bijkomend chroom, een haaienvinantenne en speciale 17 duim velgen.

Over de technische kant (Clio staat nu op het nieuwe CMF-B platform), de nieuwe motoren en eventuele elektrificatie komen we binnenkort terug, dan kunnen we u ook al enkele rij-indrukken bezorgen.

Als we het ontwerp in detail bekijken, ontdekken we luchtdeflectors bij de buitenste wielkasten. De constructeur verduidelijkt ook dat de grille groter is geworden, wat voor betere motorkoeling moet zorgen. Wat er onder de motorkap ligt, dat blijft nog een geheim dat bij het merk met de ruit ligt. Behalve dat er een hybrideversie zal komen. Het aangezicht van de Clio kijkt je aan met led-lampen in een C-vormige lichtsignatuur. We vinden die C-vorm ook terug in de achterlichten, die overlopen op de achterklep. Daarnaast is het derde remlicht langer en fijner geworden.

In de koffer

Renault benadrukt ook het verrichte werk aan de koffer. Het merk belooft een meer kubieke kofferruimte van 391 l. Temeer omdat het premium audiosysteem van Bose het volume van de dubbele laadbodem niet aantast. Met de achterzetels neergeklapt blijft er een vlakke laadvloer over. Deze kofferbak is toegankelijk via een ingewerkte hendel in de badge. Tenslotte zijn er nog specifieke elementen voor de Clio V: verchroomde raamlijsten, verborgen zwarte achterdeurhendels en de ‘plooi’ langs de zijkant onderaan de carrosserie.

R.S. Line en Initiale Paris

De catalogus van de nieuwe Renault Clio zal wat dikker worden. De R.S. Line is geïnspireerd door Renault Sport om de veelzijdige stadswagen een meer sportieve look te geven. Vooral door de F1-achtige neus, de honingraatgrille, specifieke 17 inch lichtmetalen velgen, sportzetels, een geperforeerd lederen stuurwiel en sierstrips in carbonlook. De R.S. Line vervangt de GT-Line. Daarnaast krijgt de Clio het hoge afwerkingsniveau Initiale Paris. Die heeft recht op, onder andere, een haaienvinantenne, specifieke velgen, verchroomde details rond de ramen, stootlijsten voor de deuren en een eigen grille.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten