Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Renault-offensief in China

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-02-2016

Renault heeft zijn eerste fabriek in China ingewijd. Het Franse merk zal er, in samenwerking met DongFeng – dat ook de lokale partner van Nissan is – de Kadjar voor de Chinese markt bouwen.

Renault heeft een nieuwe fabriek in het Chinese Wuhan (hoofdstad van de provincie Hubei, in het oosten van het land) ingehuldigd. Deze site van 95 hectare, die in amper twee jaar tijd werd gebouwd in het kader van de joint venture met DongFeng, gaat de Kadjar voor de lokale markt produceren. De Dongfeng Renault Automotive Company-vestiging (DRAC) zal de eerste zijn om auto's te bouwen met het Renault-logo in China. Het Franse merk probeerde er al tussen 1993 en 2004, in samenwerking met het Chinese bedrijf Sanjiang, voet aan wal te krijgen met de bestelwagen Trafic, maar de verkoop daarvan sloeg tegen.

Sanjiang en Nissan

De ervaring met Sanjiang was echter niet tevergeefs, want ze legde de basis voor de samenwerking met DongFeng Motor. Renault en Dongfeng sloten hun samenwerkingsakkoord in 2013. De Chinese partner is zeer bekend in het westen, want het bedrijf werkt al samen met andere constructeurs zoals Nissan, maar ook met Citroën, Honda en Kia. Het multiculturele team van DRAC, dat 2.000 arbeiders telt, kan dan ook bogen op de ervaring die het al opdeed bij Nissan. Zo kreeg het Chinese bedrijf in november 2015 het ISO 9001-kwaliteitslabel toegekend en werkt het voor 80 procent met lokale spelers en leveranciers. Vandaag de dag heeft de site een productiecapaciteit van 150.000 auto's per jaar, terwijl haar werkelijke potentieel rond 300.000 ligt.

Goede vooruitzichten

Carlos Ghosn, de CEO van Renault-Nissan, verbergt zijn ambities alvast niet. “Het strategische plan van Renault draait volledig rond China”, aldus Ghosn. Het segment van de SUV’s is ondanks een vertraging van de verkoop van autos in China (+3 procent) vandaag goed voor 30 procent van de lokale markt. Bovendien heeft het segment in 2015 een groei van 53 procent laten optekenen. Dat is goed nieuws voor de 125 Renault-dealers in China, die nu al geïmporteerde modellen zoals de Koleos, de Fluence en de Mégane R.S. verdelen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten