Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Welk model verdient de prijs van auto van het jaar 2021?

Stem nu!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

BEST CAR AWARDS

Gedetailleerde test / Renault Laguna Coupé 3.0 dCi

Met de Laguna Coupé doet Renault opnieuw een gooi naar het luxesegment. Met zijn vierwielsturing en zijn 3.0 dCi neemt hij het op tegen de veelal Duitse tenoren.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Dat de Laguna Coupé geen enkel koetswerkelement van de vijfdeurs gebruikt, is van bij de eerste aanblik duidelijk, maar uiteraard neemt hij wel het platform over, al verschillen de afmetingen sterk. Als volwaardige vierzitscoupé biedt de Laguna Coupé vlot plaats aan vier volwassenen, dankzij een comfortabele breedte op ellebooghoogte en dito hoofdruimte, al moeten grotere passagiers achterin door de 3 centimeter minder een beetje onderuitzakken om niet met hun hoofd tegen de achterruit zitten. De beenruimte is achterin wel 4,7 centimeter kleiner dan in de vijfdeurs, wat natuurlijk veel is. Ook de koffer moet 85 liter inboeten, maar heeft toch nog een volume van 423 liter, wat voldoende is voor de bagage van vier inzittenden. Aan de top van het dieselgamma vinden we de hier geteste V6 met automaat.

Rijgedrag: 156/200

Het vermogen van de nieuwe 3.0 dCi (235 pk) ligt in de lijn van zijn meest prestigieuze rivalen, Audi (240 pk) of BMW (245 pk). Het koppel (450 Nm) is wat minder (zo'n 50 Nm), maar die beperking komt wellicht van de de zestrapsautomaat die we al kennen. Die schakelt aangenaam zacht, maar reageert niet alert genoeg om de vergelijking te doorstaan met de jongste Duitse automaten. De vierwielsturing is de grote troef van het model. Het systeem is niet alleen praktisch bij het manoeuvreren, maar garandeert ook een zeer fijn weggedrag bij hoge snelheden en op bochtige wegen.

Veiligheid: 176/200

De remschijven zijn de grootste uit het Lagunagamma. Dat is ook nodig om deze 1.700 kilo zware diesel af te remmen. Het uithoudingsvermogen kan dus wel eens in de problemen komen als de remmen zwaar op de proef gesteld worden, maar de remkracht is van de partij. De koersstabiliteit is uitstekend, maar vooral in bochten is plezier te rapen, of het nu gaat om snelle of scherpe bochten. Maar pas na het uitvoeren van een uitwijkmanoeuvre krijgen we zin om de ingenieur die dit systeem heeft ontwikkeld, een medaille te geven. Net als de berline werd de Coupé ontworpen om de maximale score bij de EuroNCAP-tests te halen.

Comfort: 164/200

Gezien de prestatiegerichte banden onder de Laguna Coupé is de filtering uitstekend, terwijl de schokdemping zich perfect van haar taak kwijt, ondanks de zeer zware motor (1.090 kilo op de voortrein). Ook de stoelen garanderen een erg hoog comfortniveau en bieden het lichaam voldoende steun bij een dynamische rijstijl. De rijhouding is te vergelijken met die in Duitse coupés. De Laguna, een echte vierzitscoupé, biedt achterin makkelijk plaats aan twee volwassenen. De werkingsstilte is van erg hoog niveau, net als de kwaliteit van de airco.

Functionaliteit: 144/200

De elektrische stoelen schuiven voldoende snel naar voren en keren terug naar hun oorspronkelijke stand. De instap achterin is zoals gewoonlijk in een coupé niet van de makkelijkste. Met 423 liter is het koffervolume gemiddeld voor de categorie. De achterste rugleuningen laten zich makkelijk neerklappen dankzij hendels in de koffer. De instrumenten zien er netjes uit en er zijn voldoende opbergmogelijkheden. De standaarduitrusting is overvloedig (wat eigenlijk maar normaal is op dit prijsniveau). De afwerking ziet er verzorgd uit.

Budget: 136/200

De Laguna Coupé 3.0 dCi doet qua verbruik veel beter dan de Peugeot 407 Coupé 2.7 HDi en evenaart op dat vlak de Audi A5 3.0 TDI. De BMW 330d doet echter nog beter. Net als de vijfdeurs geniet de Coupé een uitgebreide garantie van drie jaar en 150.000 kilometer.Volgens de eerste informatie met betrekking tot de garantieclaims is de betrouwbaarheid goed. Terwijl de Laguna Coupé op heel wat vlakken kan wedijveren met de Duitse coupés, hebben zijn ontwerpers hem ook op hetzelfde prijsniveau gezet, wat ons een beetje gedurfd lijkt.

Besluit: 776/1000

Met de Laguna Coupé keert Renault terug naar het luxesegment, met een veel traditioneler aanbod dan bij de vorige pogingen. De klassieke stijl van deze auto gaat gepaard met een erg goede efficiëntie en een zeer verzorgd comfort. Troeven die deze Laguna objectief gezien in staat zouden moeten stellen om te wedijveren met de tenoren van de categorie. Zijn prijs lijkt echter wat hoog, zelfs al kost hij met gelijke uitrusting nog een pak minder dan zijn Duitse rivalen.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Renault Laguna Coupé 3.0 dCi nalezen in AutoGids 757 van 29/10/2008.

In dit artikel : Renault, Renault Laguna , ,

BEST CAR AWARDS

NIEUWSBRIEF