Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Renault Talisman Blue dCi 190 EDC - onterecht onbemind

Geschreven door Klaas Janssens op

De facelift van de Renault Talisman brengt een opgefriste look, een opgewaardeerd interieur en een afgeslankt motorpalet. Toch geraakt de Franse middenklasser moeilijk uit de anonimiteit. En dat is jammer.

Prijs
NB

Concept

De Renault Talisman werd in 2016 gelanceerd als opvolger van de Laguna, als concurrent voor grote middenklassers zoals de Ford Mondeo, de Peugeot 508, de Opel Insignia, de Volkswagen Passat en de Skoda Superb. Ondanks een heleboel kwaliteiten kon de Renault Talisman zich moeilijk onderscheiden van zijn directe rivalen en belandde de Franse berline al snel in de anonimiteit. Die ondankbare rol van muurbloempje werd verder versneld door de sterke opmars van het SUV-segment.

Eind 2020 zegent Renault de ook als ruime Grandtour beschikbare Talisman met een bescheiden facelift. En neem dat gerust letterlijk, want de veranderingen hebben vooral betrekking op de voorzijde: zowel het radiatorrooster als de voorbumper en de lichtblokken krijgen een nieuw ontwerp, inclusief een nieuwe ledlichtsignatuur en adaptieve matrixtechologie. Op het dak staat nu een haaievinantenne, die de communicatie tussen de multimediamodule en de buitenwereld moet versterken. Dat Easy Link-infotainmentsysteem krijgt een flinke upgrade, ook het digitale instrumentarium is helemaal nieuw. Er zijn nieuwe kleuren, nieuwe velgen en nieuwe opties, zoals inductieladen voor je smartphone. De koffer heeft een dubbele laadvloer, een inhoud van 605 liter (1.022 met neergeklapte achterbank) en een nogal smalle laadopening (het koetswerk houdt het immers bij vier deuren).

De facelift zorgt niet alleen voor een opgefriste look en een opgewaardeerd interieur, maar ook voor een afgeslankt motorpalet. De Renault Talisman TCe 160 vertrouwt op een 1,3-literturbobenzine en de Blue dCi 160 op een 2-literturbodiesel, die de voorwielen aandrijven via de gerobotiseerde EDC-transmissie met dubbele koppeling en zes verzetten. Wij reden evenwel met de 190 pk en 400 Nm sterke topversie van die zelfontbrander, die enkel verkrijgbaar is als luxueus uitgeruste Initiale Paris.

 2021 facelift Renault Talisman Diesel EDC 4Control

Rijgedrag

De Renault Talisman Blue dCi 190 sprint in 9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 225 km/u, het gemiddelde brandstoverbruik bedraagt 5,7 liter per 100 kilometer en de WLTP-conforme CO2-uitstoot 150 gram per kilometer. Dat is netjes, vooral omdat de krachtbron de comfortabele missie van de Renault Talisman uitstekend ondersteunt en omdat de dieseldorst ook in de praktijk erg goed meevalt (en maar goed ook, want de brandstoftank heeft een inhoud van slechts 51 liter). Toch blijft het een commercieel manco dat er geen hybride, laat staan een plug-inhybride variant aangeboden wordt. Dan ben je kansloos op de hedendaagse fleetmarkt.

Het onderstel van de Renault Talisman is nog steeds niet beschikbaar met adaptieve schokdemping, maar zet daar wel 4Control-technologie tegenover. Dat wil zeggen dat de grote middenklasser over een actief meesturende achteras beschikt die de wendbaarheid in de stad optimaliseert en de stabiliteit aan hogere snelheden garandeert. De Renault Talisman rijdt best aangenaam, met een onvermoede lichtvoetigheid die erg Frans aanvoelt. Het degelijke rijcomfort lijdt wel wat onder de pompbewegingen van het koetswerk, die versterkt worden op een slecht wegdek. En de EDC-robotbak komt soms wat brutaal voor de dag, toch als je er een wat vlottere rijstijl op nahoudt.

 2021 facelift Renault Talisman Diesel EDC 4Control

Verdict

De Renault Talisman verenigt een stijlvol voorkomen met een ruim interieur en een verzorgde uitrusting (zeker als Intitiale Paris). De Blue dCi doet zijn werk op de achtergrond, komt voldoende pittig voor de dag en verbruikt weinig, alleen verloopt de samenwerking met de EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling niet altijd even vlot. Het onderstel wil vooral comfortabel zijn, want de Renault Talisman richt zich overduidelijk op veelrijders. Die zullen de 4Control-vierwielsturing kunnen appreciëren, toch het geheime talentje van de Renault Talisman. Kortom: deze Fransman verdient beter dan de bescheiden rol die hij momenteel vervult. Vooral omdat zijn prijskaartje best aanvaardbaar is.

 

  • Binnenruimte en comfort
  • 4Control-technologie
  • Zuinige Blue dCi
  • Beperkt motorenaanbod (geen hybrides)
  • Nauwe laadopening
  • Wat kleine brandstoftank

In dit artikel : Renault, Renault Talisman

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker