Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Renault Mégane: zuiver elektrisch

Verwachte lancering : 01-03-2022

Geschreven door Kevin Kersemans op 06-09-2021

E-Tech Electric: zo heet de nieuwe generatie van de Renault Mégane voluit, die immers zuiver elektrisch wordt aangedreven. Het model beleeft zijn wereldpremière in de aanloop naar de IAA van München.

Op het salon van München stelt Renault de langverwachte opvolger van de huidige Mégane voor. Daar zal ook de nieuwe Opel Astra zijn opwachting maken, maar terwijl die Duitse en onderhuids toch ook een beetje Franse compacte middenklasser in eerste instantie op de markt zal komen met verbrandingsmotoren (een volledig elektrische versie volgt pas later), zet Renault volop in op elektriciteit. Voor wie toch nog een Mégane met benzine- of dieselmotor of plug-inhybride wil, blijft de huidige (vierde) generatie nog een tijdje samen met de nieuwe in productie. Zoals bijvoorbeeld Fiat dat ook doet met zijn 500 dus.

“Sensual-tech”

Voor de designtaal van zijn nieuwe Mégane bedacht Renault de term “Sensual-Tech”. Het productiemodel is duidelijk afgeleid van de conceptcar Mégane eVision uit 2020. Toch vertoont hij nog wat trekjes van de huidige Mégane. Door zijn hoge gordellijn en zijn grote wielen (18 tot 20 duim) heeft de compacte middenklasser (4,21 m) wat van een cross-over, terwijl Renault het aflopende dak en de geïntegreerde deurgrepen aanhaalt om te verwijzen naar de wereld van de coupés. In ieder geval is de hoogte relatief beperkt voor een EV (1,50 meter), met dank aan de dunne batterijen (zie verder). Zowel voor- als achteraan vallen de uiterst smalle lichtblokken op, terwijl de koplampen met het opvallend dynamisch gevormde onderste deel van de voorbumper worden verbonden door al even dynamisch ogende dagrijlichten.

Het interieur toont erg modern, waarbij de aandacht wordt opgeëist door twee grote schermen, die in een liggende L-vorm staan opgesteld en OpenR werden gedoopt: een scherm van 12,3 duim achter het stuur en een rechtopstaand aanraakexemplaar van 12 duim in het midden van het voorts horizontaal uitgewerkte dashboard. Hoewel de elektrische Mégane iets korter is dan zijn tegenhanger met verbrandingsmotor, belooft Renault evenveel of zelfs meer interieurruimte, onder andere dankzij een langere wielbasis (2,70 meter), maar ook door het ontbreken van een versnellingspook tussen de voorstoelen. De koffer is 440 liter groot en kan worden voorzien van een verstelbare vloer met daaronder een compartiment om de laadkabels op te bergen.

130 of 218 pk

Technisch staat de nieuwe Mégane op het CMF-EV-platform van de Alliantie waarop ook de (uitgestelde) Nissan Ariya wordt gebouwd. Voor de aandrijving zorgt een synchrone elektromotor met bewikkelde rotor, een type dat volgens Renault een beter rendement biedt dan een exemplaar met permanente magneten en minder zeldzame metalen nodig heeft.

Inclusief overbrenging zou deze motor slechts 145 kilo wegen, wat 10% minder is dan dat in de huidige Zoé. Hij zal verkrijgbaar zijn met 96 kW/130 pk en 250 Nm of met 160 kW/218 pk en 300 Nm. Die laatste versie zal een (geremde) aanhangwagen tot 900 kilo mogen slepen.

40 of 60 kWh-batterij

Ook qua batterij zijn er twee opties: met een capaciteit van 40 of van 60 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van respectievelijk 300 en tot 470 km. Die eerste bestaat uit 8 modules van elk 24 cellen, de tweede voegt er gewoon 4 modules aan toe. De batterij zelf is slechts 110 mm dik, heeft een 20% grotere energiedichtheid dan die van de Zoé en is vloeistofgekoeld. Renault belooft dat het reële rijbereik dicht bij de WLTP-waarden zal liggen, mede dankzij een nieuwe warmtepomp en een voorspellende functie die de batterij op een optimale temperatuur brengt voor wanneer je onderweg moet laden aan een snellader.

Van laden gesproken: dat kan op wisselstroom aan een huishoudelijk stopcontact, maar uiteraard ook een wallbox van 7,4 kW of aan een openbaar laadstation van 11 kW (eenfasig) of 22 kW (driefasig). De Mégane E-Tech Electric EV60 kan ook aan een gelijkstroomsnellader tot 130 kW worden gehangen. Aan een wallbox van 7,4 kW zou het zo’n 8 uur duren om de batterij volledig in beslag te nemen, aan een snellader moet je op een half uurtje tot 300 km rijbereik kunnen terugwinnen.

OpenR Link en bijdetijdse rijhulpsystemen

Achter de twee grote schermen in het interieur draait het nieuwe infotainmentsysteem OpenR Link, dat Android Automotive als besturingssysteem heeft. De ergonomie en de personaliserginsmogelijkheden zouden dan ook vergelijkbaar moeten zijn met die van een smartphone. Onder het centrale scherm zien we gelukkig nog wel een reeks kantelschakelaars voor de bediening van de airco. Het OpenR Link-systeem is uiteraard (draadloos) compatibel met Android Auto, maar ook met Apple CarPlay, en kan over the air worden bijgewerkt. De meest actuele onlinediensten zijn logischerwijs van de partij. Hetzelfde geldt voor de rijhulpsystemen, met onder andere de Smart Rear View Mirror (binnenspiegel met camerabeelden).

Bestelbaar vanaf februari

Na zijn voorstelling in München zal de Mégane E-Tech Electric vanaf februari 2022 besteld kunnen worden; de eigenlijke marktlancering is voorzien voor maart. Er zijn drie uitrustingsniveaus voorzien – Equilibre, Techno en Chic. Op prijzen is het uiteraard nog even wachten. We zijn uiteraard vooral benieuwd hoe die zich zullen verhouden ten opzichte van die van de Volkswagen ID.3

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten